Weekendjes weg, opvallendste verschillen - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu Weekendjes weg, opvallendste verschillen - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu

Weekendjes weg, opvallendste verschillen

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sacha

07 Oktober 2006 | Ghana, Kumasi

Hoi Allemaal
Bij deze ook een paar foto’s van mn gastgezin, mn huis, mn kamer, de kids in het weeshuis, Kejetah(trotrostation) en Mole. Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat heb geschreven, er is ondertussen ook al weer veel gebeurd.
Vorig weekend zijn we naar Mole National Park geweest. Hiervoor moesten we eerst ongeveer 12 uur in de bus zitten. Het eerste stuk (naar Tamale) was redelijk goed te doen, daarna zaten we in een vonden wij erg volle bus, we moesten op onze bagage in het gangpad zitten, en dit terwijl de weg erg slecht was. Op de terugweg bleek echter dat de bus nog voller kon, wij hadden nu wel goede plekjes maar in het gangpad was geen ruimte meer om te zitten iedereen stond opgepropt tegen elkaar aan.
Na een korte nacht zijn we vroeg opgestaan om met een tour mee te gaan om dieren te zien, het regende alleen heel erg hard dus de tour ging niet door. S’Middags dan alsnog met de tour mee gegaan, het was erg mooi, apen gezien en verschillende soorten antilopen en wilde zwijnen. Maar helaas geen olifanten, deze waren vanwege de regen verder weg getrokken. Daarom de volgende ochtend maar weer vroeg op, maar helaas weer geen olifanten, wel een erg mooie wandeling gehad want de natuur daar is prachtig! Vlak na de tour kwam onze gids naar ons toe dat de olifanten in de buurt van het hotel gezien waren, dus wij op pad achter onze gids aan, sommige hadden hun slippers al weer aangetrokken. Opnieuw een hele tocht gehad door de bush, maar uiteindelijk de olifanten van erg dichtbij kunnen zien badderen. Echt heel erg mooi! Het koste wat moeite maar dan heb je ook wat.
Afgelopen weekend zijn we naar Accra geweest, want hier was op vrijdagavond een feest voor alle vrijwilligers van de organisatie. Erg leuk om met alle vrijwilligers te praten over hun verblijf, en wat ze doen enz. De volgende dag Accra bekeken, naar het kasteel, de gevangenis en het fort geweest, maar alleen in de gevangenis geweest, was erg indrukwekkend. Ook de markt bekeken, en s’avonds naar de verlichte markt geweest, deze viel alleen een beetje tegen, maar dat was vooral door de te mooie beschrijving in t gids boek. Accra is echt wel heel anders dan Kumasi, vooral door de sfeer. En op de een of andere manier voeld het alsof er meer ruimte is, en het is veel rijker. Er is in Accra echt heel goed verschil te zien tussen arm en rijk. Kumasi daarintegen is eigenlijk gewoon een grote sloppenwijk. In Accra ook nog even moeite gehad met ons hotel, ze hadden namenlijk nog maar een kamer met twee apparte bedden, de rest had twee persoonsbedden, dit is opzich voor ons niet zo’n probleem maar ze mogen eigenlijk geen twee meisjes in een twee persoons bed laten slapen dus als de politie zou komen hadden ze een groot probleem. Ook weer zo’n cultuurverschil, moet je maar accepteren maar wel irritand soms.
Door dit soort weekendjes merk je toch ook wel dat er erg veel veschil is tussen de culturen van de vrijwilligers, Nederland is echt een heel vrij land, dat ga je je nu pas echt beseffen.
Ik zal ook nog even wat vertellen over de meest opvallende verschillen. Het is hier een grote vuilnisbak, overal waar je kijkt ligt afval, zo hier en daar liggen smeulende hoopjes afval, want het word hier gewoon in het openbaar verbrand. Dan word er in ieder geval wat mee gedaan, anders blijft het er echt liggen. Het rioleringssysteem hier snap ik nog niet helemaal want overal langs de kant van de weg loopt een geul, het ziet er erg uit alsof dit het riool is, maar ik heb het idee dat er nog een extra riool is voor de toilet ofzo. Het toilet is hier ook weer iets apparts, het is hier nergens toe gestaan om je toiletpapier in de wc te gooien en staat dus altijd een prullenbak naast waar je dat in moet gooien.
Iedereen is hier echt heel vriendelijk en relaxt, het maakt toch ook niet uit als je een uurtje of langer moet wachten tot dat de bus vertrekt. Maar dit veranderd engiszinds als ze in de auto stappen, dan word er druk getoeterd, maar niet op een erg agressieve manier. Meer als waarschuwing. Er zijn hier ook wel verkeersregels maar het is volgens mij meer een gevoel wie je voorrang moet geven en wie niet. De regels gaan pas gelden als er een ongeluk is geweest, om te kijken wie er schuldig was.
Er zijn hier vaak erg brede bermen, in Kumasi, maar deze worden volgebouwd door mensen met hutjes.
Het water dat je kunt drinken koop je hier meestal in zakjes, die open je dan met je tanden en dan kun je het gewoon drinken, ze openen zowieso alles eigenlijk met hun tanden. En ze stoppen alles in plasticzakjes, ijsjes koop je in plasticzakjes, de rijst voor lunch neem je mee in een plasticzakje alles.
Nog even over het eten, ze eten hier echt alles, wat betreft het vlees. Ze eten de vis met ogen en zachte botten en al, vreemd maar opzich best lekker. Ook eten ze de voeten van de varkens, zit alleen niet heel veel vlees aan. Soms loop je ook over de markt en dan zie je ineens een koeiekop liggen ofzo. Onderweg ook ergens aap zien hangen, toch wel vreemd.
Gister yam gegeten, deze was eerst in pannenkoekenmix gedoopt en daarna gefrituurd, was erg lekker. Een soort patat met pannenkoekenjasje.
In het weeshuis gaat het allemaal zo zijn gangetje, elke dag is eigenlijk min of meer het zelfde. En thuis gaat alles ook nog prima, de andere vrijwilliger is er onderhand al weer wat langer, ze is aardig maar kan erg overdrijven waar ik me soms wat aan kan irriteren maar het gaat allemaal nog wel goed. We hebben onderhand meestal stromend water, toch best handig. Maar mis mn bakwater douche toch wel een beetje, dit water was namenlijk net iets warmer, en dan kun je langzaam aan het koude water wennen, bij de douche is het toch elke keer weer een schok, maar ja haren wassen is zo natuurlijk wel veel makkelijker.
Ik zal nog even een paar vragen beantwoorden:
Anne: De kinderen hier hebben wel speelgoed, t is niet erg veel maar ze hebben wel wat. Ze hebben buiten een paar schommels, een wipwap, een klimrek en een voetbal/basketbal veldje. De kleinere kinderen hebben sinds van de week rammelaars, gekregen van vrijwilliegers die voor het laatst waren. Verder hebben ze een paar grote dingen, zoals een brandweerauto, en een boot. Maar slippers enzo vinden ze ook erg leuk om mee te spelen, het speelgoed is net te groot voor de ruimte.
Jade: Het is wel erg warm, het begint steeds warmer te worden want het regen seizoen komt ten einde, het regent nu ook nog wel regelmatig maar je merkt aan de temperatuur dat het ten einde komt. De regen is anders dan ik had verwacht, het is eigenlijk meestal motregen, en soms een onwijze onweersbui die zo ineens komt en zo ineens voorbij is.
Martha: Ja ik heb je mailtje gehad, vandaar ook dat ik hierboven de opvallendste verschillen heb beschreven.
Vind het erg leuk om jullie berichtjes te lezen, erg bedankt allemaal.
Groetjes Sacha

• 07 Oktober 2006 - 10:12

Carmen:

heeyz meiz!
    lijkt me best wel coool om zo olifanten te zien en van zo dichtbij maar je hebt er idd wel veel moeite voor gedaan!
    whoouw 12 uur in een bus dat lijkt mij ook niet de prettigste manier vooral niet als er veel gaten in de weg zitten!
    ik vind t leuk je berichtjuhs zo te lezen zo kom ik er ook een beetje achter hoe t daar aan toe gaat!
    nog veel plezier
    liefz carmen

• 07 Oktober 2006 - 15:39

Karin:

He Sas,
    Wat leuk om te lezen weer! En te zien. Gelukkig bevalt het je daar! Wat grappig dat de verschillen tussen Accra en kumasi ook nog vrij groot zijn. Ik hoop dat het goed gaat verder met jezelf en je het er goed hebt. Succes nog!
    Liefs Karin

• 07 Oktober 2006 - 18:01

Corrie:

Lieve Sas
    Leuk om te lezen dat je je "bak water douche" prefereert boven stromend water. Ook je reaktie aan Veerle en Aike vond ik wel verrassend. Daaruit begreep ik dat ook bij jou duidelijk een kerkelijk ingestelde samenleving/gemeenschap is. Klopt dit?
    IK heb geprobeerd wat foto's te draaien maar daardoor zijn ze er soms dubbel opgekomen.
    De volgende keer zijn we vooral heel benieuwd nar de begrafenis die je vanmiddag hebt meegemaakt.
    Veel succes, plezier en kussen
    Corrie

• 07 Oktober 2006 - 18:33

Opa En Oma:

Hallo Sacha, De brief van jou gelezen. Fijn hoor zo`n mooie reis te maken, in de prachtige natuurgebieden.Wij zijn deze week ook uit geweest, naar Friesland, Gaasterland, met een groep uit Deventer,met een bus langs de friese-meren. En ook over de afsluitdijk via Den Helder, boot, naar Texel,daar een rondrit over het eiland met een gids die heel veel heeft verteld.Een rondvaard in de buurt van Grau. Zo nu weet je ook iets wat wij uitspoken.Tot schrijfs dan maar weer.Veel liefs van ons bijden.

• 07 Oktober 2006 - 18:56

Suzan:

Heeey Sas!!!

Wat een gave verhalen, nog even en ik kom je achterna,.. haha helaas kan dat (nog) niet, maar wie weet, het begint wel te kriebelen bij al die gave verhalen van jou en Aike en Veerle!!!!!

• 08 Oktober 2006 - 06:06

Thea:

Hoi lieve Sas,
    wat een lekker lang verhaal om te lezen! Het geeft een mooi kijkje in je dagelijks leven en in de uitstapjes. Juist een busrit, hoe de riool door de straat loopt, of hoe je water drinkt (uit zakjes!), dat zie je niet in het doorsnee boek over een land of in een TV-programma. Ik heb wel een beetje een idee hoe het op de toiletten ruikt als je het toiletpapier niet weg mag spoelen. 20 jaar geleden hebben Jeroen en ik een vakantie op een Grieks eiland gehad waar dat ook zo was - ik was er niet dol op (en nu druk ik me heel netjes uit). De kunst is om je niet te ergeren aan zulke randverschijnselen maar er doorheen te kijken naar alle mooie en goede dingen (zoals olifanten van dichtbij zien!). Ik heb het idee dat jou dat heel goed lukt. Knap hoor! Misschien nog wel veel knapper dan naar een ver, onbekend land toe gaan.
    Veel liefs, Thea

• 08 Oktober 2006 - 14:59

Jelte:

eey sacha

vind heel leuk om te lezen wat je daar allemaal doet en wat het verschil is
    nog veel plezier
    (K)(K)(K)
    jelte

• 12 Oktober 2006 - 14:03

Annefleur:

heeey
    leuk om dit te lezen, gaaf met die olifanten zeg:)
    xxx annefleur

• 14 Oktober 2006 - 12:47

Jade:

Hey sacha!!
    Wat doe je toch coole dingen!! Lijkt me vet om die olifanten te zien!!
    Ook lieve kindjes(L)
    Vind het ook leuk om jou berichtjes te lezen!!
    Dikke kus Jade
    Ps. Inez is weg, hij staat nu bij de boerderij de viermarken..

• 15 Oktober 2006 - 19:40

Sondra:

Heej lieve Sas! Super dat je het zo naar je zin hebt daar! Wat lijkt het me bijzonder om echte wilde olifanten van dichtbij te zien, spannend hoor! Heb je al een idee hoe lang je blijft werken bij het weeshuis en wanneer je gaat reizen? Ik vind het hartstikke leuk om je berichtjes te lezen:) Veel liefs Sondra

• 16 Oktober 2006 - 15:19

Karin:

hey sacha! ook even een berichtje uit ghana voor jou! das weer eens wat anders. ik moet zeggen die pindakaas was erg lekker laatst! zie je morgen bij de coca cola stand! xxx karin

• 17 Oktober 2006 - 14:56

Marja:

Hoi Sacha,
    Wat een leuk verslag van al je belevenissen en ervaringen. We volgen het hier met veel belangstelling. Je maakt wel heel wat mee. Vooral de ontmoeting met en de foto van de olifant vond Anne geweldig.
    Door onze reis (lang geleden) naar Indonesie en China kan ik me wel iets voorstellen bij al het getoeter en de drukte op de markt en bij busstations.
    Hier in Ned. is het heerlijk herfstweer. Deze week nog naar school en dan is het voor Huib en Anne even een weekje vakantie. Huib weet nu wat SO's zijn en is elke dag best heel veel tijd kwijt aan zijn huiswerk. Dus een weekje vakantie is heel welkom.
    Succes gewenst met de kids en alle indrukken.
    Groeten mede namens Theo, Huib en Anne, Marja.