de scholen zijn weer begonnen... de lessen nog nie - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu de scholen zijn weer begonnen... de lessen nog nie - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu

de scholen zijn weer begonnen... de lessen nog nie

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sacha

05 Mei 2007 | Ghana, Bolgatanga

heey allemaal,
Tja vorige week hield het internet het er ineens mee op, dacht alleen dat het hele verhaal er op zou staan maar blijkbaar niet. De stroom deed het dit keer nog.
Ben dus vorige week zaterdag naar burkina faso gefietst, was behoorlijk ver, maar het was in de ochtend nog koel dus ging wel. En vond het toch leuk om even naar burkina faso te fietsen.
s Avonds nog even naar een begravenis geweest, die zijn er nu heel erg veel aangezien we nog aan het begin van het regenseizoen zitten en ze dus allemaal hopen op een droge begravenis. Anders moeten ze tot het volgende droge seizoen wachten. Ja begravenissen zijn hier maanden of zelfs jaren na de dood van de persoon.
Maandag was het koninginnendag en heb ik wentelteefjes gebakken om dit met mn gezin te vieren. Was erg lekker. Verder ben ik druk geweest met het maken van mn mandje die nu bijna af is. We hebben het varkenshok gerepareerd, een ander huisje geplasterd en dat soort klusjes. Erg leuk. Ook om te zien dat dit hier toch echt vrouwenwerk is en gewoon met de hand gebeurd, toch wel anders dan hoe het met de kerk in het zuiden ging.
Woensdag begon de school weer. Er waren zowaar 19 kinderen op de basisschool (totaal ongeveer 250) en 3 op de JSS (totaal ongeveer 70) Ja erg veel dus. Maar is hier normaal op de eerste schooldag, en het regende ook nog dus was nog wat erger. De rest van de week ging het al steeds iets beter. Maar de lessen beginnen (zeggen ze) maandag pas weer. Tja dat is nou ghanese logica.
Vrijdag hebben we wat administratieve dingen gedaan aangezien ze verwachten dat de inspectie binnenkort komt, ja die hebben ze hier dus ook.
Gisteren pannenkoeken gebakken bij een andere vrijwilliger thuis, het was dr laatste avond. Was erg lekker, maar werd op een gegevenmoment wel even gek van alle mensen. Als je iets uitdeeld willen ze namenlijk allemaal zoveel mogelijk en er komen allemaal mensen langs die je helemaal niet kent en die willen ook een pannenkoek. En ze hebben dan even hun geduld verloren. Beetje jammer. En dan zit je daar druk je best te doen om een pannenkoek te bakken, het vuur niet uit te laten gaan, en te zorgen dat er zo min mogelijk as in beland.

Het regenseizoen is hier onderhand begonnen, en toen ik terugkwam was er hier dus ook gras. Het word echt met de regen groenner en natter. Hebben nu ook een heleboel kleine meertjes. De beesten zijn wel erg blij met het gras. De wegen worden er alleen niet beter op.

Mn zus is nu klaar met dr JSS, ze heeft dr examens gehad terwijl ik weg was. En heeft in het weekend dr spullen gepakt en is naar bolga vertrokken. Wel heel stil in het huis nu, vooral nu mn andere zusjen en broertjes van Bolga naar Bolga zijn vertrokken. Toch wel stil in huis dan. Maar een van mn anders zusjes moet van het weekend weer thuis komen.

Groetjes Mboo

• 05 Mei 2007 - 12:08

Jolanda:

Hey Mboo,

Super leuk om je verhalen te lezen om zo een beetje op de hoogte te blijven van familie Akaribo. Feliciteer Lamisi maar van mij!
    En doe de rest de groetjes

Groetjes Ainpokbila

• 05 Mei 2007 - 12:32

Jan En Martha:

Hoi Sacha, leuk weer je bericht te lezen. Verstand van bouwen heb je inmiddels wel, en de pannekoeken zullen wel gewoon te lekker geweest zijn; Als iets gratis is kennen we hier ook wel een graaicultuur hoor. Leuk dat je Oma even belde met haar verjaardag! Hier is het weer nog erg droog en verlangen "we" naar regen, krijgen we maandag weer. Morgen vieren we hier een feestje met Martha's 40-ste. Nog ff veel plezier daar! Jan

• 06 Mei 2007 - 10:42

Karin Ghana:

hey sacha!
    wat lollig in Ghana vinden ze pannekoeken dus ook lekker! jeetje meid de tijd vliegt wel hoor! alweer mei en ik ben alweer bijna een half jaar thuis! en straks kom jij ook weer naar huis hoewel je er nog niks van wil horen denk ik ;)
    meid nog veel plezier daar! liefs karin Ya

• 06 Mei 2007 - 19:45

Sondra:

Heej lieve Sas!
    Leuk om weer een verhaaltje te lezen (tja de stroom valt hier ook wel eens uit, ik heb vorige week een dag zonder stroom gezeten en nog een week zonder warm water, en mn mobiel en portomonee waren ook nog eens gestolen:S merk je weer eens hoe afhankelijk je bent van al die spullen, haha lekker weekje gehad dus, maar nu is alles weer geregeld:) En gelukkig heb jij ook weer stroom, zodat je leuke verhaaltjes kan schrijven:D)
    Ik vroeg me af wat jullie dan doen op school als de lessen nog niet begonnen zijn? En is mboo je ghanese naam?
    Geniet nog van je laatste maand!
    Liefs son

• 07 Mei 2007 - 17:40

Opa En Oma:

hallo,Sacha,ook wij zijn in de regentijd beland.Best fijn na zo" droge periode.er is bij ons vandaag al 23 mm gevallen.en zo" n lekker mals regentje kunnen we goed gebruiken.Opa is een pettige meneer aan het spelen, hij loopt met een stok voor wat steun,ondat hij gevallen is met de fiets.Het gaat nu weer aardig.Heel veel groetjes van ons

Opa en Oma

• 08 Mei 2007 - 10:16

Tesora:

Heej!
    Klinkt goed! En toch nog naar Burkina gefietst :D Hoe was het daar? En hoe ging het met je frans?
    Groetjes uit Cape Coast!

• 12 Mei 2007 - 07:04

Wendy:

heey sas.
    leuk weer berichtje van je te lezen. toch wel jammer dat de stroom was uit gevallen de vorige keer. heb je al weer zin om naar huis te gaan? of mis je nederland niet zo erg?.....maar ik moet er vandoor. moet weer trainen:S kusjes

• 15 Mei 2007 - 17:48

Diana:

Even een berichtje van mij uit Nederland. Erg vreemd, maar tegelijkertijd ook weer zo normaal om terug te zijn. Hoop snel wat te lezen over je nieuwe reisbelevenissen!

Liefs, Diana

• 18 Mei 2007 - 10:08

Anja:

ha lieve Sascha,

lang niets van mij laten horen regelmatig aan je gedacht. Hoor af en toe iets van Aike. Nu weer eens even jouw website gelezen en bekeken. Jee wat maak jij veel mee! Fantastisch. meeste tijd zit daar nu op begrijp ik. Vreemd lijkt mij dat voor jou. Geniet de tijd die je daar rest.

lieve groet,

anja

• 20 Mei 2007 - 09:16

Karin:

He Sacha,

flink verhaal weer zeg:) echt leuk om te lezen! Leuk dat je nu zo verschillend de seizoenen mee maakt ook. Je hebt dus gereist met anderen samen begrijp ik? Of zie ik dat verkeerd? Wanneer kom je eigenlijk weer terug in Nederland? Heb je vast nog helemaal geen zin om over na te denken. Geniet er dus nog maar even van daar!! Voordat je na moet denken over studies, op kamers en weet ik wat allemaal;) Ook leuk, maar toch! haha

Liefs, Karin