vlechtjes - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu vlechtjes - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu

vlechtjes

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sacha

03 Februari 2007 | Ghana, Accra

Hey allemaal,
Al weer een tijd geleden dat ik jullie mn belevenissen heb verteld en de tijd ging toen wat sneller dan ik dacht dus moest heel snel afsluiten.
Zo te zien beginnen jullie te missen en hebben jullie het idee dat ik al weer terug moet komen naar Nederland. Nou mooi niet, ik heb nog bijna 4,5 maand. Ik kom 11 juni s'ochtends vroeg op schilhol aan.

Moet volgende week alleen al wel mn lieve broertjes en zusjes in Kwamoso verlaten omdat ik naar het noorden ga verhuizen. Erg jammer maar zal daar ook weer erg leuk worden, hoewel ik denk dat het engels daar wat minder is het communiceren dus wat moeilijker. Begin net enigszinds het idee te krijgen dat ik het Twi onder de knie krijg hebben ze daar weer een andere taal. Maar goed moeten we dat dus ook maar gaan leren.
Het bouwen vorderd. Hebben vorige week een weekje aan een winkel gewerkt omdat de man van de kerk eerst geld moest verzamelen om de rest van de bouwers te betalen. De winkel is helemaal gebouwd, moet alleen nog geplasterd worden enzovoort. De kerk zijn we deze week weer mee bezig geweest en zijn bijna klaar maar hebben niet genoeg stenen dus moeten maandag eerst weer stenen maken en dan moet de eigenaar weer meer geld zoeken om de professional te betalen. Dus zal het niet af kunnen maken, helaas. Van de week had ik erg mn twijvels hoe stevig de kerk zou gaan worden, vooral omdat ze wel een waterpas gebruiken maar er toch echt geen rechte lijn te bekennen valt. Maar het ziet er al een stuk beter uit nu de ramen en de deuren er behoorlijk in zitten. Omdat we niet meer op de grond konden staan met het leggen van de stenen hadden ze een soort extra hoge houten bank om op te staan. Deze bank werd alleen met de minuut wankeler dus na een 2 dagen was het echt niet meer veilig om hierop te staan dus toen nam de eigenaar zn tafel mee naar de kerk zodat we die konden gebruiken, daarop voelde ik me toch wel enigsinds veilig.

Vorig weekend ben ik naar Kumasi geweest om afscheid te nemen van een vrijwilliger die weer naar huis ging. Toen ben ik ook even langs het weeshuis geweest, was erg leuk. Toch leuk als ze je nog steeds herkennen.
Zaterdag ben ik even langs mn gezin geweest, ook leuk om die weer even te zien, is dan toch anders dan toen ik langsging met mn ouders. Mn moeder was aan het wassen dus even dr naast gezeten en zitten kletsen (had wonden van mn eigne was dus kon dr niet helpen). Toen vroeg ze opeens welke datum het was, 27ste, ow echt dan is het Abenna's verjaardag. Goh ook een manier om dr achter te komen. Helaas wist ik dit niet en had ik dus niks meegenomen voor wat dan ook dus het werd niet meer gevierd dan dat ze het anders doen, eigenlijk niet. Wel moesten er snoepjes gekocht worden om de volgende dag op school uit te kunnen delen.
Die zondag ging ik met een van mn broertjes op pad om mn andere broertje te zoeken hij moest namenlijk helpen met het fufu stampen ( kan ik ook wel doen maar toch lang niet zo lang als zij dat kunnen). Terwijl we aan het zoeken waren belanden we in een kerkstoet. Deze kerk had een speciale dienst die zondag en iedereen liep al drummend en dansend in een soort optocht door het dorp. Was een erg leuke verrassing.
Daarna kwam een weer ander broertje naar me toe dat de peace corps vrijwilliger naar me op zoek was en dat ze op het verjaardagsfeestje van een van de kinderen was. Het zoontje van de "baas" van de habitat (sorrie moeilijk uit te leggen maar een speciale wijk van het dorp georganiseerd door een US organisatie)
werd 1. Dus toen op de verjaardag geweest. Hij was zojuist aan het genieten van zn jollof rice en iedereen zat eromheen te kijken hoe hij zijn jollof at. Er was ook een stoelman met een programma waarom heel precies stond wat er moest gebereuren van het begingebed (dat ik had gemist) tot de groepsfoto. Toch leuk om ook een ghanees verjaardagsfeest mee te maken. Toch duidelijk anders dan die van mn gastzusje de dag ervoor.

Maandagmiddag was het tijd voor mn vlechtjes. Heb nu een heel hoofd vol. Erg handig want is een stuk koeller dan gewoon haar ook al zit er een hele bos nep haar bij in. Het duurde wel erg lang om ze te laten maken, maandagmiddag was niet lang genoeg want het eten stond al klaar dus het moest dinsdagmiddag afgemaakt worden.
Sorrie mensen kan er nu geen foto opzetten van mij en mn vlechtjes maar zal het snel probern te doen.

Vorige week woensdag donderdag en vrijdag waren de sportdagen. Dus smiddags na het werk daar wezen kijken. Deze sportdagen worden erg belangrijk gevonden dus ze kwamen ons woendagochtend vragen of we wel wilden werken of dat we naar de sport wilde kijken. Wij vonden alleen smiddags kijken opzich wel genoeg dus gewoon aan het werk.
Ik denk dat ze zo belangrijk worden gevonden omdat er op die dagen mensen rondlopen die de goede mensen eruitpikken en die konden gister in een groter dorp wat verderop voetballen. Hieruit werden dan weer de goede mensen gekozen en uiteindelijk na nog een paar selecties kun je dan naar Accra waar je in het nationale team van onder 12 of een andere leeftijd kan spelen. Een van mn broertjes is ook door deze selectie gekomen, dus wie weet is hij over een aantal jaar op televisie te zien.

Groetjes Sacha

  • 03 Februari 2007 - 12:59

    Corrie:

    Heerlijk zo'n bericht. En nu we het allemaal zelf gezien hebben roepen de verhalen ook de bijbehorende beelden op. Leuk dat je weer bij Lydia bent geweest. Sterkte bij je " verhuizing" en volgens mij ook met de warmte. Volgens mij ben je straks geen obruni meer. Al is het maar omdat de taal veranderd. We zijn benieuwd hoe het dan heet.
    Geniet eerst nog maar een week in Kwamoso en zet geen wiebelige bank op een wiebelige tafel ;-)

  • 03 Februari 2007 - 13:31

    Karin:

    hey sacha! wat gaat de tijd snel! heb je afscheid van svenja genomen? wat lief!! wat gaat de tijd toch snel! je gaat alweer naar het noorden! echt super! veel plezier! lief karin (uit Ghana)

  • 03 Februari 2007 - 13:39

    Sondra:

    Heej lieve Sas!
    Wat leuk dat je 'broertje is uitgekozen! Ik ben net terug uit Utrecht en mijn broertje is Nederlands kampioen 500 m geworden bij de B-junioren!
    Ik ben erg benieuwd hoe je vlechtjes staan, je wordt volgens mij steeds minder Nederlands en steeds meer Ghanees. Leuk hoor! Nou ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal!
    Liefs son

  • 03 Februari 2007 - 18:14

    Jan En Martha:

    Leuk weer een verslag van je te vinden. Vergeet niet een foto van je zelfgebouwde kerk te bewaren, ben benieuwd welke architectuur het is geworden. Hoop dat je in het noorden weer internet kan vinden. Joran heeft vandaag ook weer gevoetbald en met 4-1 gewonnen, voor het eerst op kunstgras. Tja, de omstandigheden zullen niet erg vergelijkbaar zijn, maar voordat hij uit gaat spelen tegen Ghana F11... Ben benieuwd naar je vlechtjes met nep haar, zal debbie vast paardehaar laten sparen. Wij hopen over 2 weken sneeuw te vinden op de latten en zullen aan je denken in die hitte. Veel plezier en succes met je volgende avontuur. Groeten van ons allemaal!

  • 04 Februari 2007 - 12:04

    Hanna:

    Hey Sasha,

    nu ben ik wel heel benieuwd naar een foto met de vlechtjes!!

    Het blijft heel leuk om je berichtjes te lezen. Je lijkt je erg thuis te zijn gaan voelen, of niet?

    Veel plezier en succes met het verhuizen naar het noorden! Liefs, Hanna

  • 04 Februari 2007 - 22:38

    Jeroen:

    Goed om weer wat van je te lezen Sas, ja en dan alweer een verhuizing, Dit keer verder weg naar het noorden, kan je misschien minder naar je familie in Kumasi. Maar als ik het goed begrijp wordt het hele dorp daar in het norden ook weer familie. Jij komt terug met familiebanden waar we U tegen moeten zeggen. Laat ze niet te sterk worden, anders kom je niet meer terug, en wij zijn ook familie hoor:-) ALLEMAAL,

    liefs

  • 05 Februari 2007 - 09:47

    Wendy:

    heey sas!
    nog 4.5 maand?!.....kun je nog ff lekker genieten!!:D
    ben benieuwd hoe je eruit ziet met vlechtjes, staat je vast hartstikke mooi! er komt nog wel een foto van die vlechtjes he!
    zaterdag (de 10e) vieren kris en ik onze 18e verjaardag! er komen als het goed is zn 50 mensen. en natuurlijk ben jij ook uitgenodigd:p:D
    je hebt het zo te horen nog steeds naar je zin daar!....mooi zo;)
    groetjes, en kusjes
    wendy

  • 05 Februari 2007 - 20:57

    Martine:

    Hallo Sacha,
    Hier ben ik weer ,nu voor de tweede keer mijn brief naar jou is spoorloos verdwenen ik baal ervan dat ik opnieuw moet beginnen. De nieuwe fotos vond ik heel leuk ,het is enig om zo over jeschouder mee te kijken. Weet je trouwens als ik fotos van je ziet dat je heel erg op ankie lijkt in de tijd dat ze bij mij was.Over jou als metselaar en timmerman denk ik dat ik jullie als team liever een kippehok zou willen laten bouwen dan een huis. 'tIs trouwens zonder gekheid wel heel fijn dat je op deze manier de mensen daar kan helpen maar ook voor jezelf is het uniek zo echt bijalles aanwezig te zijn Ik wens je heel fijne tijd sucses met alles en Zaterdag ga ik bij je ouders beurten om nog meer te horen . groetjes Martine

  • 07 Februari 2007 - 11:27

    Noes:

    Hey lieve sas,
    met veel plezier heb ik je verhalen weer gelezen (tja ik liep wat achter) maar het blijft echt heel leuk om te lezen wat je allemaal doet en meemaakt.
    lijkt me opzich wel raar dat als je net ergens gewend bent, je weer gaat verhuizen. aan de andere kant natuurlijk ook heel leuk om ook ergens anders eens te kijken. Ik krijg uit je verhalen het idee dat alle mensen daar ook super lief voor je zijn, fijn hoor!!!!!
    ook leuk dat je ouders langs zijn geweest!!!!
    uiteraard ben ik ook zeer benieuwd naar je vlechtjes!!

    nou ik kijk uit naar je volgende verhalen!!!

    heel veel liefs
    noes

  • 07 Februari 2007 - 12:51

    Anne:

    Ghana is een heel leuk land heb ik gemerkt met mijn werkstuk, egt gaaf

    x anne

  • 10 Februari 2007 - 07:10

    Aike En Veerle:

    Heeej sas!!!
    Wij hebben met veel plezier (eindelijk) is wat foto's gekeken!! WOW gaaf land. We gaan keertje een Ghana/India tour doen met zn 3-en goed? De foto's bevestigen nog een keer dat sommige dingen wel bekend voorkomen, maar veel dingen ook zo anders zijn dan hier! Krokodillen.. lijp man! Wij hebben nog maar 8 dagjes:( en zitten de meesten daarvan in de trein. Heerlijk!:S Maar dat moet je ervoor over hebben als je per se de Taj Mahal helemaal in het Noorden wil bekijken terwijl je vliegtuig uit het zuiden vertrekt. En t was het waard. Jij gaat nu ook naar het Noorden, we raden het aan.. Noorden is leuk. Geniet, have fun, ennuh.. hoe zit t met dat wat op dat spandoek stond??
    Liefs!!!!! ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sacha

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 107
Totaal aantal bezoekers 40495

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 27 April 2013

The Kiwi-experience

07 Juli 2012 - 13 Augustus 2012

Zuid Afrika

10 September 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: