Kerst op het strand en O&N in een hooischuur - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu Kerst op het strand en O&N in een hooischuur - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu

Kerst op het strand en O&N in een hooischuur

Door: Sacha

Blijf op de hoogte en volg Sacha

05 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Palmerston North

Kia Ora!

Gelukkig nieuwjaar allemaal!
De afgelopen twee weken was het kerstvakantie, dus ben ik er lekker op uit geweest naar het noorden van het noordereiland, Corromandel. Maar ik zal eerst nog even vertellen over de tijd daarvoor.

Na het laatste weekend waar ik over vertelde, naar de hoofdstad was het hoog tijd om weer de bergen in te trekken. En zo gezegt zo gedaan, heerlijk om er weer op uit te zijn. Het jammere van deze track was alleen dat we wel een heleboel klommen en daalden maar niet boven de bomengrens kwamen en dus helaas niet beloond werden met een mooi uitzicht.
Het volgende weekend het Sinterklaas, een van de Nederlanders van mijn departement zit in het bestuur van de Nederlandse vereniging hier in Palmy en had gevraagd of ik zwarte piet wilde spelen bij de Sinterklaas viering. Dit was erg leuk, ook al waren er weinig mensen, en zo toch nog pepernoten gegeten dit jaar ;). Dit weekend was het ook tijd voor de eerste kerst viering. Met mn departement gingen we Hangi eten. Hangi is een Maori gerecht. De hele week waren de voorbereidingen al langzaam aan de gang. Voor Hangi moet er namelijk een groot gat gegraven worden in de grond. Ernaast word dan een vuur gemaakt waarin vulkanische stenen opgewarmd worden. Deze worden dan in de kuil gelegd, daarbovenop komt het eten (aardappels, zoete aardappels, stuffing en heel veel vlees) dat eerst in koolbladeren en daarna in jutezakken gewikkeld is. Uiteindelijk word het gat weer bedekt met aarde. Een paar uur wachten en het eten is klaar. Het was heerlijk! Wel inderdaad met een bijzondere smaak van het in de grond garen.
Via de outdoors facebook groep ben ik het weekend daarna met iemand naar de Kaweka ranges gegaan voor een lange weekend wandeling. Deze bergen zijn wat verder naar het noorden dan waar ik normaal heen ga. Op vrijdagavond ook al een stukje gelopen naar de eerste hut, deels in het donker met hoofdlamp, dit was een hele nieuwe ervaring! (EN ja het was veilig Nicola kende de weg) Het was een erg mooie tocht, de Kaweka's worden duidelijk minder bezocht dan de Ruahines en zijn veel wilder en rotsachtiger. Het waaide alleen behoorlijk toen we bovenop waren dus besloten om toch maar een iets kortere tocht te maken omdat dat toch wat veiliger was (nog steeds in totaal 20 uur gelopen dat weekend, dus misschien maar goed ook).
Op het midden van het noordereiland torenen de vulkanen Ruapehu en Ngauruhoe (Na-ra-ho-i) overal bovenuit. Dit was inderdaad waar ik al eerder gelopen heb, maar we wilden toch ook erg graag naar de top van Mt Ngauruhoe. Het leek eerst alsof we een erg slecht weekend hadden uitgekozen, ze hadden omweer voorspeld aan het eind van de dag dat we zouden gaan lopen, dus erg vroeg op om optijd weer terug te zijn. Uiteindelijk was het een hele mooie zonnige dag zonder ook maar een wolkje aan de hemel. Gelukkig maar want het uitzicht was geweldig, zou zonde zijn als dat was bepekrt door de wolken. Het was erg bijzonder om zo'n vulkaan op te klimmen aangezien het vooral lossig zand en stenen zijn dus met handen en voeten en zorgen dat je niet net zo hard weer naar beneden glijd. De terugweg was daardoor wel erg makkelijk, lekker laten glijden (wel oppassen voor de stenen natuurlijk).

De week daarna begon de vakantie, tja de universiteit ging twee weken dicht kan er ook niks aan doen ;).
Het begon met een uur of 7 in de auto om het eiland over te komen, tot we in de Kauaeranga Valley waren. Hier op een van de campings van doc (department of conservation = soort natuur beheer) onze tent opgezet. Vanuit hier hebben we een mooie wandeling gemaakt naar de Pinnacles, stijle rotsen met een geweldig uitzicht. Daar hebben we ook weer gecampeerd voor we de volgende dag via een andere route weer terug gingen. Met een stukje oude route waar het wat meer zoeken was naar de juiste weg, maar daardoor juist erg leuk.
Ook nog een kortere wandeling gemaakt naar een paar Kauri bomen, hele grote bomen, we hebben het getest hij was een omarming van 6 mensen dik.
Daarna op naar Hahei waar we een paar nachten in een backpackers verbleven, dit was mer kerst. Hier een paar erg mooie stranden en baaitjes gezien, lekker gesnorkeld en als hij er was van de zon genoten. Helaas was het weer erg wisselvallig, dus warme zon afgewisseld met koude regen. Voordat we weg gingen zei iedereen dat het afgeladen vol zou zijn in Corromandel rond kerst, maar we wilden het toch graag zien dus toch gegaan. Toch grappig dat we vaak genoeg alleen waren in de baaitjes en op het strand. Ook afgeladen vol is dus relatief ;)
Met kerst ook een sneeuwpop van zand gemaakt, dan weet je waarom je ze normaal van sneeuw maakt, is toch een stuk makkelijker ;).
Vlakbij Hahei is een strand, 'hot water beach', als je hier op de juiste plek een kuil graaft heb je een warmwater bad op het strand. Ze hadden ons gewaarschuwd om op tijd te komen (2 uur voor laagwater) zodat we een goede plek konden uitkiezen. Dus wij braaf dik 2 uur voor laagwater die kant op, we dachten eerst dat er nog nouwelijks iemand was tot we ineens een hele kluwe mensen zagen staan. Het bleek dat het dus maar een klein stuk op dit strand is waar dat warme water zo mooi vlak onder het zand zit. Het was even zoeken naar een mooi plekje maar uiteindelijk hadden we onze kuil op een mooie plek gegraven met continu warm water en eerste rij uitzicht op zee. Het ging zelfs nog even regenen wat een mooie dubbele regenboog opleverde! En dat vanuit je zelf gemaakte warm water bad!
Na de kerst gingen we door naar het noorden van Corromandel (is trouwens een soort schiereiland). Hier vooral een erg mooie baai gevonden waar je erg goed kon snorkelen en waar we een mega grote tijger rog hebben gezien, veel vissen en zee egels. Hier konden we ook erg leuk over de rotsen klauteren voor mooie uitzichten.
Helaas tussendoor ook een erg regenachtige dag, dus hierop vooral vanuit de auto een ander stuk bekeken. De wegen in het noorden van het schiereiland zijn onverhard en soms erg kronkelig door de bergen heen. In deze bergen ook nog een mooie wandeling gemaakt, een goede afwisseling met het wat rustigere strand, en door de hoogte mooie uitzichten op zee. Hier ook ontdekt waar alle kiwi's dan wel zijn tijdens hun vakantie, op de camping met aangrenzend strand, hier komen ze dan ook niet meer vanaf..
Daarna gingen we naar een boerderijcamping alweer een stukje zuidelijker aan de westkant Corromandel, net onder Colville. Hier hebben we ook een tocht te paard door hun weilanden gemaakt. Dit was echt genieten, helaas was het kwa weer niet zo goed getimed want het regende en was heel bewolkt dus de uitzichten vielen wat tegen maar super leuk door slootjes, over de heuvels en tussen de koeien door galoperen!
Hier waren we ook met oud en nieuw, aan de andere kant van de weg bleek 'the music house' te zijn. De mensen van de boerderij zeiden dat dat een geschikte plek was voor ons om oud en nieuw te vieren. Het was een soort oude hooischuur met daarnaast een kampvuur (ondanks dat vuur verboden was in de regio op het moment) en de locals. Bijna iedereen kon er wel een instrument spelen dus er waren continu mensen muziek aan het spelen wat een erg leuke sfeer gaf.
Dit was tot hoever ons plan ging, en hoewel de vakantie nog niet helemaal over was wilde de rest al naar huis, onderandere omdat de weersverwachtingen redelijk slecht waren, dus uiteindelijk donderdagavond laat weer thuis aangekomen. Ook wel lekker zo genoeg tijd om alles weer op te ruimen, foto's te sorteren etc. En gister nog met iemand anders een wandeling in de bergen in de buurt gemaakt.

Na vandaag is de vakantie weer afgelopen, zal wel weer even inkomen zijn in mn scriptie morgen..

• 05 Januari 2014 - 15:56

Corrie:

Heerlijk om door ht verhaal en de foto's mee te kunnen genieten van je bijzondere vakantie. Jammer dat het weer niet de hele tijd meewerkten. Die hooischuur klinkt als een bijzondee plek die zeer passend was voor O&N. Sterkte weer de komend tijd. Geniet nog van, naar ik hoop, veel mooie wandelingen. Dank voor het mooie verhaal. Heb je zelf een tent?
    Corrie

• 05 Januari 2014 - 20:55

Martha:

Hoi Sacha,
    De beste wensen voor 2014. Leuk om te lezen hoe jij de kerstvakantie hebt door gebracht. Je hebt veel moois gezien en beleefd. Die zandkerstman blijft wel bijzonder! Bedanktvoir je verslag en veel succes met het weer oppakken van je werkzaamheden.
    Groetjes, Jan, Martha,Debbie en Joran

• 09 Januari 2014 - 21:46

Oma En Opa Huijs:

Hallo Sacha,
    Allereerst de beste wensen van ons voor het nieuwe jaar.
    Wat beleef jij daar veel.Een ervaring voor je hele leven
    Leuk dat wij via jouw verhaal op de computer daarvan
    Mee konden genieten.Het is een mooi lang verhaal geworden.
    Wij de , hele familie , hebben vrijdag 27 december met elkaar
    Bij Bode in Bathmen met elkaar gegeten en jij werd gemist.
    Succes nu verder weer met je studie en stage.
    Pas op je zelf en doe geen gekke dingen.
    Groeten ,
    Oma en Opa