malariavrij!! Ramadan - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu malariavrij!! Ramadan - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu

malariavrij!! Ramadan

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sacha

26 Oktober 2006 | Ghana, Kumasi

Hoi Allemaal,
Ik begin met het geode nieuws dat ik weer geheel malariavrij ben. Vrijdag ben ik naar het ziekenhuis geweest voor mn retest, deze was gelukkig negatief.Dus geen malariaparasieten meer in mn lijf. Ik voel me ook weer helemaal prima, vorige week was ik wel erg moe maar dat kwam denk ik vooral door de medicijnen, sinds zaterdag is dat ook weer normaal.
Vorige week donderdag wel al naar de outreach geweest, maar daarna niet meer naar het weesthuis maar meteen naar de stad om mn visum te verlengen. Die hebben ze namenlijk op het vliegveld gestempeld en doen dat dan voor 60 dagen, moet dus elke twee maanden mn visum verlengen.
Vrijdag dus naar het ziekenhuis geweest voor de retest, daarna naar het weesthuis gegaan. De kids en juffen waren erg blij me weer te zien. Dat was erg leuk, al die kids die dan op je af komen stormen en eigenlijk willen dat je ze allemaal tegelijk even optild.
Zaterdag gepicknickt in het cultural centre. Het was een europese picknick, als ze hier namenlijk gaan picknicken word er veel muziek gemaakt en gedansd. Voor de picknick heb ik planteenchips gemaakt, gewone chips kennen ze hier niet omdat aardappelen erg duur zijn, maar planteenchips heeft het zelfde idee en is erg lekker.
Zondag nog een relaxt dagje, met een paar naar Lake Bosomtwi geweest. Was erg leuk, super mooi daar en heerlijk rustig dagje gehad. Toen we er s ochtens aankwamen was het er erg rustig, in de loop van de dag kwamen alle lokale mensen badderen en feestvieren. Het water was trouwens erg warm, dus niet echt een verfrissende duik kunnen nemen, toch wel lekker om weer eens te zwemmen. Het meer heeft geen bilharzia dus het is veilig om in te zwemmen.
Maandag was een officieele vrijedag. Dit vanwege de ramadan. Toch naar het weeshuis gegaan omdat dit betekende dat de oudere kinderen niet naar school hoefden. We hadden een springtouw en een voetbal mee genomen, hier waren ze erg blij mee. Touwtjespringen is hier lang niet zo normaal als in Nederland ook al kun je echt overal springtouwen kopen, de kids vonden het wel erg moeilijk.
Dinsdag verwachte ik dat er weer school zou zijn, aangezien het geen vrijedag meer was, maar toen ik in het weeshuis aankwam stond daar de standaardfeestopstelling (net als bij de begravenis). Aan het eind van de middag was er een groot feest, ook vanwege de ramadan. Eerst werd ons verteld dat het om 10 uur zou zijn uiteindelijk werd het steeds later en begon het om half 4, maar toch maar gebleven omdat ik het wilde meemaken. Er kwamen een heleboel moslims uit de wijk, het hele doel van dit alles was eten/geld inzamelen voor het weeshuis. Er werd erg veel gedanst, en vooral de kids van buiten het weesthuis vonden het erg leuk om obruni’s te zien dansen.
Woensdag nog steeds geen school omdat de meeste kids die er komen van buiten het weeshuis moslim zijn, en dus toch niet zouden komen. Maar wel erg leuk om gewoon met ze buiten te spelen, vooral de kleintjes vinden het erg leuk omdat ze normaal vooral boven in hun huis zijn.
Wel erg grappig je merkt overal dat er iets anders is dan normaal deze week, Kejetia is voor haar doen erg rustig, terwijl op andere plekken weer allerlei dingen te doen zijn die er normaal niet zijn. Zo moesten we gister ineens betalen om in het cultural centre te komen, hier drinken we elke woensdag wat met de persoon van de organisatie. Maar omdat er een heel feest was nou moesten we betalen.
Vandaag hebben de kids een vacinatie gekregen tegen polio, ze reageerden toch allemaal wel heel erg anders op de prik, de een deed alsof er niks aan de hand was, terwijl vooral Sacrola al van te voren aan het proberen was weg te komen, alleen al vanwege het idee.
Nog een paar cultuurdingetjes:
Iets wat hier toch eigenlijk wel een heel belangrijk verschil is maar waar ik nog steeds niet geheel aan gewend ben is dat de linkerhand echt heel slecht is, je mag er echt niks mee doen. Niet mee zwaaien, de kids mogen er geen koekjes mee aanpakken, niet eten gewoon niks.
Iets wat soms een beetje assosiaal overkomt maar soms toch ook wel erg handig is, als je iemands aandacht wil moet je gewoon heel hard sssssssssss zeggen. Dan kijken ze vanzelf wel. Erg handig als je in de trotro zit, gewoon ssssss water, en er komt iemand aangerend die je water verkoopt. Daarnaast hebben ze nog hun standaard gebaar van kom, maar dat is een beetje moeilijk uit te zo.
Voor de verschillende plekken in de stad hebben ze verschillende gebaren, als je dus langs de kant van de weg staat omdat je een taxi wilt moet je dit gebaar doen dan weet de chaufeur waar je heen wilt en als hij dan daar heen gaat stopt hij aan de kant van de weg. Als de taxi of tro vol zit of de andere kant op gaat knippert hij even met zn lichten en weet je dat ie je gezien heeft maar je niet mee kan nemen.
Voor Martha: Ik blijf in totaal 3 maanden ( dus tot ongeveer 10 december) in Kumasi daarna ga ik naar de Akuapem Hills. Ik had bedacht dat ik de laatste maand in Kumasi bij de dierenarts wilde werken omdat ik dacht dat het na 2 maand een beetje saai zou beginnen te worden, maar begin toch aan mn besluit te twijvelen. Dat zou namenlijk betekenen dat ik nog maar twee weken in het weeshuis heb. Ik houd jullie op de hoogte van wat ik ga doen.
Trouwens, mn ouders en broertje komen eind december naar Ghana omdat mn vader het probleem had dat hij toch wel erg graag terug wilde.

Groetjes Sacha

  • 26 Oktober 2006 - 16:31

    Cees:

    Heerlijk zo´n dochter.

    XXXXXXXXXXXX Cees

  • 26 Oktober 2006 - 18:32

    Liny & Ben Noltus:

    Hallo lieve Sacha, wat fijn, dat je nu maleria-vrij bent. Houwe-zo, want die ziekte is niet voor de poes ! Verder hebben we met veel belangstelling je verhaal gelezen. Je maakt daar wat méé, meid ! Goed om zo op de hoogte te blijven. Hou je haaks !
    Lieve groeten vanaf de Curiestraat in Hengelo.

  • 26 Oktober 2006 - 19:05

    Corrie:

    Een kleine aanvulling voor het begrip: Er is 1 ding wat je wel met je linker hand mag doen: je billen afvegen. Dat is precies waarom je er al die andere dingen niet mee mag doen! Hygienisch toch! Maar het lijkt me inderdaad heel erg wennen.

    Sacha je hebt het eind van de ramadan heel bewust meegemaakt. Heb je ook veel van de Ramadan zelf gemerkt zoals kinderen die minder energiek zijn etc.

    We zijn blij met alle goede berichten en we zijn benieuwd naar wat je de latste maand in Kumasi gaat doen. het is een goed teken dat je nog niet weg wilt.

  • 26 Oktober 2006 - 20:47

    Carmen:

    heeyz meiz!!
    wat een belevenissen weer maar wel erg leuk om te lezen!!maar wat als de kinderen dan links schrijven? hoe wordt er dan geleerd lijkt me best wel moelijk om dan opeens met rechts te gaan schrijven!!!
    en ik ben blij dat je weer malaria vrij bent
    liefz carmen

  • 27 Oktober 2006 - 03:45

    Veerle:

    Heej meisje! Wat leuk om weer wat te lezen, gelukkig dat die malaria weer over is! Wij noemen al onze mugjes malarialeiers, denk dat dat wel meevalt maar goed. Wat een ramadan vierders daar zeg, hier hadden ze alleen dinsdag vrij. Maar omdat er dit weekend ook een feest was kregen de meeste maandag ook vrij. Die chips zijn lekker he!! Dat gaan we thuis invoeren op filmavondjes enzo! Positief dat je toch misschien wilt blijven, dan is het vast wel een beetje leuk:P En tja.. die vaders en hun problemen!:S Alhoewel ik denk dat je broertje er wel niet zo'n probleem mee zal hebben.
    Heel veel liefs uit het verre India! owja.. btw.. we hadden een lot gekocht maar helaas, niet gewonnen, geen tripje naar Ghana...

  • 27 Oktober 2006 - 11:43

    Hanna:

    Het blijft heel leuk om je verhalen te lezen! En fijn dat je weer helemaal gezond bent. Kan je al een beetje Ghanees dansen? Onze schoonmaker op het werk (uit Ghana en uit de Bijlmer) vraagt ongeveer elke week of je het nog leuk hebt in Ghana. Gelukkig kan ik hem vaak positief nieuws melden. Trouwens toch wel aardig dat je helpt je vader z'n probleem op te lossen:)))!
    liefs,
    Hanna

  • 27 Oktober 2006 - 15:58

    Opa:

    27 oktober 17.45 uur
    Hallo Sacha.
    Dit keer schrijft opa,(maar misschien oma ook nog wel )Oma is druk met een nieuwe wasmachime,die was stuk en vandaag kwam er een nieuwe Wij zijn blij dat je weer malaria vrij bent.Je kunt goed voor je zelf zorgen.Wij zijn trots op je hoor!
    Wat beleef je daar veel enje kunt het leuk vertellen.Hartelijke groeten,pas goed op je zelf en veelliefs van oma
    en ops

  • 28 Oktober 2006 - 17:13

    Oma:

    Hallo Sacha,ook even een groetje van mij. De wasmachine is best moeilijk.Komt goed. Leuk je berichten hoor, Doei.

  • 29 Oktober 2006 - 10:07

    Sinie:

    sacha,ik heb je berichtje ook gelezen.
    groetjes,sinie

  • 29 Oktober 2006 - 11:42

    Karin:

    hey Sacha!
    Gelukkig ben je van die nare malaria af en wat leuk dat de kindjes zo blij waren dat je weer terug was! Leuk om te lezen hoor! Ik zag je ouders nog in de schouwburg! Erg toevallig! Heel veel plezier nog en ben benieuwd of je blijft in het weeshuis of dat je toch verder gaat.
    Liefs Karin

  • 20 November 2006 - 13:08

    Jade:

    Hey:)
    lijkt me echt helemaal super daar! Echt vet lijp!!
    Leuk om je verhaaltjes te lezen!!
    Kus jade

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sacha

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 86
Totaal aantal bezoekers 40480

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 27 April 2013

The Kiwi-experience

07 Juli 2012 - 13 Augustus 2012

Zuid Afrika

10 September 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: