trotro recept - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu trotro recept - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu

trotro recept

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sacha

01 November 2006 | Ghana, Kumasi

Hoi Allemaal,
Vrijdagochtend zijn we met een privetro naar capecoast vertrokken. Een Ghanese vriend van iemand had dit via via geregeld. Dit was erg handig want zo hadden we meteen het vervoer naar ons hotel. De tro was alleen wat groter dan nodig was dus we hadden erg veel ruimte, we hadden besloten om onderweg dan maar wat mensen op te pikken net als andere tro’s maar er waren niet echt mensen die opgepikt wilde worden. Maar ook wel gezellig met al die obruni’s in een tro. Aangekomen bij het hotel zeiden ze dat er helemaal geen reservering was en dat ze vol waren, Ghanese logica, dus maar op zoek gegaan naar een ander hotel. Iemand van de organisatie showde ons de weg van hotel naar hotel maar ze zaten allemaal vol. Uiteindelijk toch een leuk hotelletje gevonden, maar door al dit gedoe wel extra blij met onze privetro.
S’Middags nog even over het strand gelopen, zie de foto’s. Was erg mooi, maar toch ook wel erg ranzig. Overal ligt afval, er lopen varkens rond, en mensen gebruiken het als wc. Dus je moet uitkijken dat je niet in de mensendrollen stapt.
S’Avonds hadden we weer een feest van de organisatie, was erg leuk! Daarna gingen we naar cafe. Maar terwijl we buiten nog even wat aan het bediscussieren waren werd de camera uit iemands hand gejat door een of ander kind dat daarna heel hard een donker steegje in rende. Hierdoor schrokken we toch wel even heel erg en vooral zij was behoorlijk van streek aangezien ze al eerder bestolen is, al een keer wormen en twee keer malaria heeft gehad. Je voeld je dan toch niet meer zo heel veilig, en we zijn dus maar naar ons hotel gegaan. Opzich zijn er wel wat zakkenrollers hier, maar als een andere ghanees ziet dat iemand steeld dan kan de zakkenroller toch wel een paar klappen verwachten. De Ghanese vriend die de tro had geregeld en ook bij ons was had het niet gezien maar was echt laaiend, de volgende dag heeft ie aan iedereen die die kende in capecoast gevraagd of ze gehoord hadden van een opgepakte zakkenroller. Toen dit het geval was is hij naar het politiebureau gegaan, maar het bleek geld te zijn wat hij had gestolen. Echt super lief van hem, hij voelde zich erg schuldig over wat dat kind gedaan had.
Zaterdag zijn we naar Kakum National Park geweest, dit was echt super mooi. Het regende een beetje dus vanwege de warme steeg alle regen als damp weer op. Super mooi om te zien. In Kakum hebben ze touwebruggen, zodat je over de toppen van de lagere bomen heen kan kijken, zo heb je echt een heel ver en mooi uitzicht. s’Avonds weer terug naar Kumasi. Er waren alleen nog maar drie plekken over in de tro en we waren met zn vieren dus we moesten erg lang wachten waardoor het wat later was dan gepland. Als we hadden geweten dat het zo laat zou worden waren we een nachtje langer in Cape coast gebleven.
Zondag lekker dagje thuis gebleven. Tussen de middag belde Veerle en Aike vanuit India, erg leuk om even met ze te praten, ze hebben het daar nu inieder geval weer goed, dat is mooi om te horen. Toch wel behoorlijk wat dingen hetzelfde.
Maandag na lange tijd weer eens school. Was weer leuk. De kids zijn nu de hele week allemaal in een klas omdat er in het andere lokaal allemaal computers staan, deze zijn voor workshops zodat het weeshuis wat geld verdiend. De kleermaakster van het weeshuis heeft een nieuwe jurk voor me gemaakt die ik vandaag kon ophalen, hij is erg leuk geworden (foto komt volgende keer). Toen ik maandag thuis kwam, waren mn broertjes en zusje ineens kaal, ze waren naar de kapper geweest. Ze zien er dan echt zo anders uit. Erg grappig want ze vinden het zelf niet zo heel erg leuk (o wat gemeen). Maar toch wel leuk om ze dr een beetje mee te plagen door ze sacrola te noemen, dit betekend kale. (De sacrola waar ik het vorige keer over had is onderhand niet meer kaal maar was dit vroeger en blijft sacrola genoemt worden.)

Ik heb het wel elke keer over trotro’s maar een echte beschrijving heb ik niet gegeven, ze zijn opzich ook allemaal anders maar ik zal proberen een uitleg te geven zodat jullie je een beeld kunnen vormen. Het recept:
- Men neme een erg oud bestelbusje, op zoveel mogelijk punten APK afgekeurd.
- Rijd hier nog een aantal jaren mee door over erg slechte zandwegen, zorg ervoor dat alleen het noodzakelijke nog werkt, snelheidsweizer enzo zijn niet noodzakelijk.
- Haal uit de zeikant vierkante delen en monteer hier plastic schuifraampjes in.
- Maak stoeltjes in de oorspronkelijke achterbak, gebruik een ijzeren frame, schuimrubber en een leren bekleding. Het aantal stoeltjes is een beetje afhankelijk van de grote van het gebruikte busje, meestal 4 rijen van 3. Als iemand met een gemiddelde lengte net met zn knieen de rugleuning van de stoel voor hem raakt is de ruimte goed gebruikt. Twijvel je of je er meer stoelen in kwijt kan, gewoon doen.
- Voor het echte tro idee, maak wat scheuren in de bekleding van de stoelen
- Leg een reserveband onder een van de bankjes.
- Prop er evenveel of meer negers in als plaatsen, eventueel een blanke is toegestaan.
Nou ik hoop dat je nu een redelijk goed idee hebt, er zijn trouwens ook wel trotro’s die er redelijk uit zien hoor.
Nog even iets ter verduidelijking waarvan ik niet weet of ik dat al verteld heb, obruni betekend blanke.
Jeroen had na mijn beschrijving over Kumasi het idee dat het bijna in elkaar storte, nou dat valt opzich nog wel mee. Misschien was het woord krottenwijk niet helemaal het juiste woord, maar overal zijn wel huisjes te zien waarvan ik nog steeds niet helemaal kan geloven dat er mensen echt in wonen maar de mensen zijn er altijd als ik langsloop dus denk toch dat ze er in wonen. “Mijn huis” is wel een gewoon betonnen huis en komt op mij behoorlijk stevig over, dit is niet de enige in kumasi. Dus mensen wees gerust, maar het is lang niet zo mooi en nieuw als jullie gewend zijn.
In het stukje over Cape coast vertelde ik dat de mensen het strand als wc gebruiken, opzich komt dat op ons erg vies over, maar het is hier erg normaal om op straat te plassen, gewoon in die goot langs de weg geen probleem. Word ze ook min of mee wel aan geleerd. De kids mogen de wc alleen gebruiken als ze moeten poepen, anders moeten ze gewoon naar buiten. De stank is er trouwens nouwelijks, het verdampt snel genoeg.
Nog iets, er lopen hier overal hagedissen, de eerste keer dacht ik nog ohh een hagedis, maar onderhand ben ik er wel aangewend.
Als er wat anders is wat niet helemaal duidelijk is en waar je graag een uitleg van wilt, gewoon ff melden dan zou ik mijn best doen een goede beschrijving te geven.
Voor mensen die geinterreseerd zijn in meer verhalen over het leven hier, de andere Nederlandse vrijwilliger heeft ook een site. www.karinfransen.waarbenjij.nu
Van de ramadan zelf heb ik opzich weinig gemerkt, de kids die naar de school komen zijn nog een beetje te jong om daar aan mee te doen. Alleen elke avond op tv hoelaat de zon waar onder gaat en hoe laat ie weer op komt.

Groetjes Sacha

  • 01 November 2006 - 15:02

    Jeroen:

    Pak van me hart dat Kumasi niet op instorten staat, want wie weet in welke goot je dan zou blijven liggen. En dat is niet fris begrijp ik wel:-)en op tijd vluchten met een trotro is ook geen betrouwbaar rampenplan. Hoe veel er ook hetzelfde is voor Veerle en Aike en jou, ik heb toch wel het idee dat India niet voor niets zichzelf van de lijst van ontwikkelingslanden heeft laten halen waar Ghana nog wel op voorkomt.
    Het is heel goed wat je in dat verhaal over de diefstal vertelt, dat toont dat wat wij min of meer als normaal zijn gauw beschouwen -ga naar een arm land en je wordt berooft- dat voor de eigen bewoners niet zo gewoon is. Ik herken die eerlijkheid van reizen door Zuid-Afrika en eerder in 1985 door Botswana. In Botswana hadden we een lift achter op een bakkie (trotro zonder stoeltjes) dat werd aangehouden door een politieagent. Hij gaf een dief mee die in een stadje 400 km verderop naar de gevangenis moest. De dief stapt in, en 400 km later uit om bij de gevangenis naar binnen te gaan.

  • 01 November 2006 - 15:41

    Carmen:

    heeyz meiz
    dat is wel heel wat anders dan nederlands hier zou bijna neimand achter een zakkenroller aan gaan als die een donker steegje ofzo invlucht! wel appart dat het daar wel gebeurd en er zelf naar de politie gaan vragen of er iemadn is opgepakt!
    wel leuk om zo je veranderen te lezen en vooral dat verhaalf over de trotro’s ik denk dat als je hier in nederland met zo'n 'bestelbusje' rijd en je wordt aangehouden toch een groot probleem hebt
    kuzjuh carmen

  • 01 November 2006 - 16:02

    Liny En Ben:

    Leuk verhaal, Sascha. Zo te zien ben je weer helemaal opgeknapt en daar zijn we erg blij mee. Het zal trouwens al met al wel een hele cultuurschok voor je zijn!
    Heel veel liefs en blijf ons op de hoogte houden...
    Lots of love.
    Liny en Ben

  • 02 November 2006 - 04:05

    Veerle:

    Heej sas!
    Wat een verhalen weer, geweldig:) Eindelijk een uitleg wat een trotro is:P Dat stelen komt, in tegenstelling tot andere dingen, mij helemaal niet bekend voor. Ik heb hier nog geen moment het idee gehad dat mensen iets willen stelen, en heb er ook van nog niemand iets over gehoord. Maar we zijn nog niet in hele grote steden geweest... Wanneer ga je de sacrola stijl overnemen???
    Ik zou graag de links over in zo kort mogelijke tijd een compleet beeld van de verschillende partijen ook ontvangen:P Nog veel plezier daar en t was leuk je ff te horen afgelopen week!
    Liefs

  • 02 November 2006 - 08:04

    Tamara Klene:

    hoi sacha,

    ik heb echt heel erg genoten van je mailtje. dit deed me echt heel erg goed. het voelt zo vertrouwd dat een bekend nog steeds in het weeshuis werkt en alle kindjes, maar ook me gastmoeder een beetje in de gaten houd, hahaha. het is goed om te horen dat er weer een paar kinderen naar huis zijn en dat me sweetheart toch een toekomst heeft. ik hoop echt heel erg dat haar moeder snel komt om haar op te halen, want zo'n schatje hoort niet in een weeshuis. ik kijk met veel verlang uit naar de brief die me gastmoeder me gaat sturen. het is echt gek, maar ik denk nog steeds elke dag aan ghana.
    het doet me goed om te horen dat met jou ook alles goed gaat. het zal wel raar zijn om elke keer weer vrijwilligers zien komen en gaan.
    ik zou zeggen geniet er nog lekker van en geef iedereen een dikke zoen van me. me sweetheart en me gastmoeder eentje extra, hahaha.
    nog veel plezier.

    groetjes tamara

  • 02 November 2006 - 10:09

    Wendy:

    heey sas!
    gelukkig gaat het goed met je! leuk om je verhaal te lezen. en het kan wel zijn dat het daar normaal is, maar mij lijkt het echt smerig om op straat je behoefte te doen! maar jha...als hun dat zo gewend zijn he! Krijg je trouwens veel berichtjes van de mensen hier in nederland?? waarschijnlijk wel he:D
    ik kijk uit naar je volgende verhaal!! (K)

  • 02 November 2006 - 10:44

    Suzan:

    Heeey Sas,

    Wat een verhaal weer, ERG leuk! Ben blij dat je weer opgeknapt bent! Wel vreemd dat je malaria hebt gehad, ondanks die tabletten,...
    Doe kalm aan daarzo!!!

    Groetjes!

  • 05 November 2006 - 17:42

    Sondra:

    Heej lieve Sas! Ik vind het hartstikke leuk om je verhalen te lezen! Ik zit nu in een nieuwe kamer, die erg mooi is, maar nog geen internet heeft:S Maar in het weekend kijk ik altijd even of je weer wat geschreven hebt. Door je verhalen krijg ik een beetje een idee hoe het daar is:)En zo te lezen heb je het erg naar je zin. Mooi zo! Nog heel veel plezier daar! Liefs Sondra

  • 06 November 2006 - 19:39

    Noes:

    Hey Lieve Sas,
    op de site van Veerle en Aike heb ik nog een poging gedaan met excuses maken waarom ik niet eerder een berichtje had achtergelaten op hun site...bij jou ga ik er niet eens meer aan beginnen, want bij hun lulde ik me al vast...maar toch ook bij deze sorry dat ik NU pas een berichtje achterlaat! wel heb ik elke keer als ik een email kreeg dat jij weer een berichtje had geplaatst gelijk gekeken!! leuk hoor om te lezen wat je zoal allemaal meemaakt!! allemaal nieuwe ervaringen, soms niet altijd even leuke ervaringen maar dan misschien wel leerzaam??Super ook om de foto's te zien die je hier plaats. via mijn computertje komt het wel door dat het zo'n totaal andere wereld is!
    nou Geniet van alle mooie dingen!!! en ik verheug me nu alweer op je volgende berichtje!!

    Liefs
    Noes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sacha

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 40523

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 27 April 2013

The Kiwi-experience

07 Juli 2012 - 13 Augustus 2012

Zuid Afrika

10 September 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: