een echte zwarte piet (Jaw) - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu een echte zwarte piet (Jaw) - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu

een echte zwarte piet (Jaw)

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sacha

07 December 2006 | Ghana, Kumasi

Hey Allemaal,
Had al een tijd last van voetschimmel, maar vorige week woensdag was het ook nog ontstoken en donderdagochtend zelfs gezwollen. (Martine dit zonder het op blote voetjes lopen) Dus donderdagochtend maar naar de dokter. Ik moest een paar dagen binnen blijven, en elke ochtend naar het ziekenhuis om mn wonden te laten ontsmetten en verbinden. Het is nu al een stuk beter, nog niet helemaal dicht maar hoeft niet meer verbonden te worden kan het gewoon met wat plijsters doen. Dus geen reden voor bezorgdheid is al bijna beter.
Door dit alles was er alleen geen farmersday voor mij alfgelopen vrijdag, moest het op de televisie zien. Er was niet erg veel drum en dans dus en erg veel officieel gedoe voor de uitreiking van awards aan de boeren. Maar de sfeer en het gedoe rondom schijnt erg goed te zijn geweest.
Zaterdag was mn voet alweer zo beter dat ik met de familie naar een bruiloft ben geweest. Nou ja we gingen eerst naar de angagement van een nichtje van de familie. Hier even wat gedronken en gedansd tot het ring gedeelte voorbij was. Toen gingen Claire, Kingsford en ik naar een bruiloft van een vriend van Kingsford. Onderweg kwamen we nog langs een andere bruilofs van bekenden, hier stopten we dus even om geld te geven. Het trouw gedeelte van de bruiloft was leuk om te zien, maar de preek was erg saai en erg lang, in Twi dus kon er niks van verstaan. Maar we hebben in iedergeval het echtpaar erg blij gemaakt met het feit dat er obruni’s op hun bruiloft waren, en moesten ook nog even met ze op de foto. Daarna was het de bedoeling dat we nog even wat bleven drinken en eten maar Kingsford wilde terug naar de angagement.
Maandagmiddag een fufu pounder gekocht als kado voor mn gastmoeder voor sinterklaas. Dat heb ik geweten een obruni is natuurlijk al bijzonder om te zien, maar dan loopt ze ook nog rond met een fufupounder. Het was maar een erg klein stukje van de plaats waar ik het kocht tot de trotro maar ik was erg blij om er in te zitten en af te zijn van de vragen of ik fufu ging eten, of ik wist hoe fufu te eten, of ik wist hoe fufu te stampen etc. Etc.
Dinsdag was het sinterklaas. Moest s’ochtends eerst naar de dokter omdat er een test was gedaan wat het was en de resultaten waren er dus hij moest even kijken wat ik nu moest doen. Dit duurde alleen ernstig lang. Dus was pas in het weeshuis toen de lessen ongeveer voorbij waren (11 uur). Toen als zwarte piet snoep over het speelterreintje gegooid. Was erg grappig. De andere Nederlander had pepernoten meegenomen van huis dus zowaar dit jaar toch nog pepernoten met sinterklaas!
S’avonds werd er zomaar op de deur geklopt, en er was niemand buiten alleen een zak met kado’s wie zou dat toch gedaan hebben? Was erg grappig, had namenlijk al gemeld dat we sinterklaas gingen vieren, maar niet hoe of wat. Het is namenlijk toetsweek voor de kids dus moest even vragen of ze wel tijd hadden of dat ze moesten leren. Toen er op de deur geklopt werd dacht Kwabi dat het een dief was en dook achter de bank en de rest had ook wel door dat het vreemd was. En zelfs na de brief die toch redelijk duidelijk maakt dat het is omdat er een Nederlandsmeisje in het gezin is dat ze kado’s krijgen dit jaar. Toch hadden ze het nog niet door, pas toen de opmerking kwam dat Claire en ik geen kado’s hadden en ik verwachtend dat ze het al lang door hadden antwoorde dat ik van plan was wat te halen maar het totaal was vergeten. Hadden Lydia het door. De kids zijn nog steeds in Twijvel.
Ze waren erg blij met de kado’s.
In het weeshuis kreeg ik allemaal opmerkingen over het snoepgooien van dinsdag. Het heeft duidelijk indruk gemaakt.
En thuis gekomen waren de kids een brief voor sinterklaas aan het schrijven om hem te bedanken. Kwabi verteld dat hij zn vrienden wilde vertellen over sinterklaas maar dat ze hem niet geloofden, ze zouden hem geloven als sinterklaas even twee gameboys stuurde. Erg grappig.
Morgen mn laatste dag in het weeshuis. Vertrek maandagochtend naar de Akwapemhills voor het huizenbouwproject. Erg vreemd om Kumasi te verlaten, voel me hier prima thuis, en ga de kids en de familie erg missen. Maar ook leuk om wat anders nieuws te gaan doen. Waarschijnlijk zal ik vanaf nu iets minder op internet zijn omdat ik waarschijnlijk iets verder moet reizen voor een internetcafe zit dan namenlijk in een dorpje. Hoe het daar is horen jullie de volgende keer.
Over het haren wassen, doen ze ongeveer eens in de week/eens in de twee weken. Dan komt er ook een heel nieuw kapsel. Vlechtjes heb ik nu nog niet maar gaat wel komen.
Groetjes Sacha

• 07 December 2006 - 17:00

Noes:

hey Sas,

owh wat grappig dat sinterklaas vieren!!!!!
    leuk dat ze blij waren met de kadootjes!!!!
    wel vervelend dat je afscheid moet gaan nemen, maar ook leuk om weer eens wat anders te gaan zien.
    wat ga je doen bij je volgende project???

die vriendin van me waar ik over had verteld zit inmiddels ook een aantal weken in Ghana, super grappig zei verteld beetje zelfde soort dingen op haar site als die jij in het begin zei. van bijv. hoe vaak ze al wel nie ten huwelijk gevraagd is enzo.

Veel sterkte met afscheid nemen, en veel succes/plezier met het huizenbouwproject.

liefs
    noes

• 07 December 2006 - 18:00

Corrie:

Blij dat het goed gaat met je voeten.
    Wat leuk dat je Sinterklaas daar geintroduceerd hebt en dat het zo echt was. het wordt ook wel weer heel duidelijk wat nodig is om te 'geloven'

• 07 December 2006 - 18:17

Jan En Martha:

Hoi Sacha! We volgen je verhalen nog immer op de voet. Ook hier is Sinterklaas geweest incl gebonk en plotselinge zak voor de deur. Debbie die eigenlijk wel beter weet durfde niet naar de deur en Joran riep buiten hard bedankt Sinterklaas. Goeie reis en ook veel succes op je nieuwe plek in the 'hills', hoop dat je weer een methode voor contact vindt daar. Groeten! Jan,Martha,Debbie,Joran

• 07 December 2006 - 19:08

Liny En Ben:

Lieve Sacha: wàt weer een verhaal, zeg ! We genieten er steeds weer van.
    We willen graag van de gelegenheid gebruik maken om je een heel goede en fijne Kerst toe te wensen.
    Gaan jullie nog oliebollen bakken? Kun je het deeg laten rijzen in de zon !!
    Weer eens wat anders... Nogmaals: heel goede feestdagen toegewenst, hoor !
    Liefs van Liny en Ben.

• 08 December 2006 - 16:10

Aike En Veerle:

Wat gaaf dat je sinterklaas hebt gevierd en stampot gekookt.. niet teveel Nederlands he dat is valsspelen! Wij zaten op en om 5 december 50 uur in de trein met uitzicht op kamelen en papagaaien. Weer eens wat anders dan pieten en pepernoten. Ga je huizen bouwen? Dan komt aike je ff gezelschap houden want die wil ook graag een huis bouwen. Wat we nu gaan doen, we hebben namelijk alweer een carriereswitch gemaakt. Dit keer van journalist naar architect! Jaja, je beleeft nog eens wat als je niet in Enschede (of Hengelo) bent. Heb je trouwens niet altijd als je zegt dat je in Hengelo woont zoiets van shit heej, ik woon niet in Enschede? Goed, dikke kus en we houden van je! Aike en Veerle

• 11 December 2006 - 10:51

Wendy:

heey sas
    leuk om te horen dat je toch ook nog sinterklaas hebt gevierd!! wat voor cadeau's hebben de kids gekregen en waren ze er blij mee? vast wel!
    leuk dat je ergens anders heen gaat....maar ook jammer dat je die familie moet verlaten.
    wachtend op je volgend verhaal
    kuss

• 11 December 2006 - 14:30

Sondra:

Heej sas! Heb je mn mailtje van een tijd geleden gekregen? Leuk dat je toch nog sinterklaas hebt gevierd!Een hele fijne reis gewenst en ik hoop dat je het daar net zo naar je zin hebt als dat je het had in Kumasi!! Liefs son

• 13 December 2006 - 11:58

Jeroen:

Is al weer een paar dagen geleden dat je laatste bericht werd toegevoegd, ik had het wel gelezen maar had toen geen tijd om je foto's te bekijken en dat wilde ik ook nog graag doen. Nu effe lekker gelezen en gekeken. Je klinkt sterk, met een ondertoon van: 'wil ik niet te veel verschillende dingen?'. Veerle en Aike zijn nu op hun derde adres en ik zie dat Veerle na iedere verandering een mix doormaakt van vol blijde verrassing over wat de nieuwe plek brengt in combinatie met een lichte verwarrring. Samen is dat een mix die dan leidt tot zich toch niet helemaal lekker voelen. Komt steeds weer helemaal goed na een weekje. Hoop dat je op je nieuwe plek ook weer leuke obruni's vindt om je ervaringen mee te delen. Liefs, ook van Allert en Thea

• 14 December 2006 - 14:21

Karin:

ai ai balen van je voeten gelukkig is het weer zo goed als klaar! ik ben weer helemaal gewend aan alles hier! wat leuk dat jullie sinterklaas hebben gevierd! gezellig man! veel plezier nog! en hoe is het in de hills? kus karin doe ze de groeten nog even van me in kumasi!

• 16 December 2006 - 16:27

Annefleur:

heey sacha

geinig dat je ook sinterklaas hebt gevierd. gelukkig gaat het nu weer beter met je voet en zo.

op de manege gaat ook alles goed, we hebben er twee nieuwe stallen bij in de hooigedeelte, met deuren die je buiten kan open en dicht doen, dus heel geschikt voor king
    ben en bart doen het ook super en we missen jou wel op zaterdag ochtend hoor

nog veel plezier en je krijgt vast veel vlechtjes
    kuzzie annefleur