zandkastelen - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu zandkastelen - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu

zandkastelen

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sacha

17 December 2006 | Ghana, Kumasi

Hey allemaal,
Zit alweer bijna een week in de hills en bevalt me prima. Was even moeilijk om afscheid te nemen, maar het feit dat ik iedereen weer op kan zoeken maakt het toch wat makkelijker. Van de kids zwaaiden me allemaal uit boven aan de trap terwijl ik voor de laatste keer het weeshuis verliet. En van de staf kreeg ik een jurk als bedankje echt super lief, dan weet je toch zeker dat je werk gewaardeerd is.
Het was de bedoeling om in mn laatste weekend in Kumasi het gezin mee te nemen naar het meer, maar zaterdag moest mams wassen dus we wilde het zondag net na een vroege lunch doen. Zondag raakte alleen het gas op dus een vroege lunch zat er niet meer in en daarna was er niet genoeg tijd meer om naar het meer te gaan aangezien het toch een uurtje rijden is. Jammer maar helaas. Zondagavond was er een heel afscheidsfeest, ook vast voor de andere vrijwilliger die vrijdagochtend (15 dec)is vertrokken. Iedereen netjes in de zondagse kleding, mn laatste jollof van mn mams gegeten, dit is toch echt de lekkerste jollof die ik heb gegeten tot nu toe. Ik heb echte traditionele slippers van de familie gekregen, erg mooi! Maar dit alles betekende wel dat ik maandagochtend afscheid moest nemen. Zwaaien naar een huilende David en schreeuwen naar Kwabi die onder de douche stond. Erg vreemd om mn paps en mams te moeten verlaten.
Na een lange dag in de bus en daarna in de taxi kwam ik maandagavond aan in de hills. Duidelijk veel rustiger en vrediger hier. Het huis bestaat uit een openplaats met daaromheen het huis met de kamers van de familie. Ook onze kamer, de keuken de wc, douche en een kamer van een andere familie zijn rondom de openplek.
Elke ochtend vertrek ik om half 7 naar een ander dorpje, Kwamoso, duurt ongeveer een half uur. Hier zijn we nu eerst de stenen aan het maken van modder. Modder in een houtenvorm stoppen, zorgen dat het er goed inzit en dan de vorm optillen, klinkt makkelijker dan het is. Maar na een dagje had ik het toch wel redelijk te pakken. En dan heb je weer twee stenen klaar om te drogen. In januari gaan we van de stenen een kerkje bouwen. De onderste 30 cm van de kerk staat al met ook de stokken/palen en het dak.
Elke ochtend als ik opsta is het mistig, erg mooi om te zien de mist in de bergen. Het is echt een hele mooie omgeving hier. Als ze hier een vuurtje maken doen ze dat doormiddel van drie stokken die ze dan steeds iets verder in het vuur stoppen. De pan staat dan op drie stenen met ertussen het vuur en tussen de stenen liggen de palen/stokken die branden.
Het is hier duidelijk veel rustiger, maar dat bevalt me wel. Het dorp waar ik woon is wel wat groter maar volgende week verhuis ik naar Kwamoso.

Dit weekend hadden we een beachparty van de organisatie. Erg leuk met veel drum en dans. Er was een kampvuurtje tegen de tijd dat het donker was. Eten drinken, zwemmen heerlijk. Hier heb ik ook de organisatie directeur van India ontmoet, hij had mn kerstkadotje meegenomen. Een brief van mn lieve vriendinnetjes Veerle en Aike. Erg leuk.
Toen ik zondagochtend weer thuis kwam en dacht even lekker een brief terug te schrijven had ik allemaal muziek op de achtergrond van de kerk, dus ik besloot eerst maar even naar de kerk te gaan. Dit was echt heel anders dan de kerk in Kumasi, veel muziek en veel gedanst, het gepraat was in Twi dus viel niet heel veel van te verstaan maar er was iemand zo vriendelijk om het enigszinds te vertalen voor me. De mensen vonden het weer erg grappig om een obruni te zien dansen, en aangezien iemand die in het zelfde huis woont mn naam riep, weet nu de hele kerk mn naam. En dus hoor ik nu soms mn naam in plaats van obruni als ik over straat loop. Toch leuk, ook al maakt het onderhand weinig meer uit aangezien ik naar allebei wel luister, ook naar adjua (mn ghanese naam, geboren op maandag) luister ik al.
Dan wens ik jullie bij deze hele fijne kerstdagen toe, en een gelukkig nieuwjaar.
Groetjes Sacha (obruni, adjua)

  • 17 December 2006 - 16:36

    Corrie:

    Lieve Sas
    Mooi dat je volgende week kunt verhuizen. Sterkte met stenen maken. We komen ze graag bewonderen. We zijn druk bezig met de voorbereidingen en zien er naar uit je al spoedig weer te zien.
    Ik hoop dat je email nu wel weer werkt.
    Prettige kerstdagen.
    Cees, Corrie en Oscar

  • 17 December 2006 - 17:03

    Carmen:

    heeeyz meiz!
    wat leuk om t lezen dat je het daar na je zin hebt!
    lijk me wel raar om afscheid te nemen als je daar al zo lang bent geweest!
    ik kijk uit naar je volgende berichtjuh
    kuzjuh carmen

  • 17 December 2006 - 18:34

    Karin:

    hey sas!
    Wat leuk dat je nu iets heel anders doet. Snap dat je het niet makkelijk vond om afscheid te nemen van iets waar je het volgens mij erg leuk had! Hopelijk wordt het hier ook geweldig en heb je nog een mooie ervaring erbij straks! Wat leuk dat je een brief van Veerle en Aike ontvangen hebt! Ik heb gezien dat er nog een andere Karin is die jou bij je vorige verhaal een berichtje had gestuurd. Dus bij deze veel liefs, van die Karin van vroeger;) haha!! Heeeel veeeel plezier nog! En een super fijne kerst & jaarwisseling!

  • 17 December 2006 - 20:55

    Jan En Martha:

    Fijn weer een bericht van je te zien uit je nieuwe plek. Hoop dat je ook daar weer snel je thuis voelt. Groeten en fijne Kerst, Jan en Martha

  • 17 December 2006 - 21:00

    Opa En Oma:

    Hallo, Sacha.
    Fijn te horen dat alles goed met je is. Wel iets anders waar je mee omgaat hoor! Want stenen zijn niet zo gevoelig als die kinderen denk ik.Ze zullen zich ook niet zo aan jou hechten.Maar maak er wat moois van hoor!Wij zijn heel trots op je!Wij wensen je goede Kerst,en jaarwisseling toe,liefs van ons beiden.

  • 17 December 2006 - 21:06

    Jeroen:

    De tranen in mijn ogen over hoe jij afscheid moest nemen van je paps mams, David en Kwabi onder de douche, en dan briefje van Veerle en AIke uit India, nou, meid, ik weet niiet of ik niet plaatsvervangend heimwee heb. Gelkukkig heb jij je draai alweer gevonden in het dorpje. Een kerk bouwen van kleistenen, zwaar werk, als je de slag te pakken heb, ik wil zoiets -bouwen met kleistenen (geen kerkje)- nog doen in 2009 voor een tentoonstelling in New Mexico. Kom je dan helpen? Daar noemen ze het adobe.

    Groetjes van ons,


  • 18 December 2006 - 05:22

    Veerle En Aike:

    Wat superleuk dat onze brief is aangekomen! hadden we niet verwacht aangezien Indiase mensen veel beloven en dat ook graag voor je willen doen maar of t ook gebeurt...?
    groetjes aan Rajendran. Succes met het kerkbouwen, misschien kun je een studentenhuisje voor ons drie bouwen als je terug bent! dikke kus, ons

  • 18 December 2006 - 09:31

    Wendy:

    heey sas,
    jammer dat je afscheid moest nemen, maar nu heb je wel de kans om weer iets anders leuks te gaan doen!!
    goed dat die brief van veerle en aike toch is aangekomen! vast wel leuk kerstcadeau!!.......hier hangen de lampjes ook overal weer buiten....en overal waar je naarbinnen kijkt zie je een kerstboom staan;)
    ik weet niet of er binnenkort nog een ander verhaal komt...dus bij deze alvast hele fijne kerstdagen....en een ontzettend gelukkig nieuwjaar!!!(K)(K)(K)(op elke wang 1) :P

  • 18 December 2006 - 15:33

    Liny En Ben Noltus:

    Lieve Sacha: bedankt voor wéér een verhaal ! We volgen je met liefde en aandacht. Wij genieten er enorm van. Nogmaals willen we van deze gelegenheid gebruik maken
    om je een heel fijne Kerst en een gezond en vrolijk 2007 te wensen.
    We hopen, dat jullie samen een fijne tijd hebben in Ghana.
    Liefs van Liny en Ben.

  • 18 December 2006 - 16:15

    Karin:

    hey sacha! wat weer een leuk bericht ik ben blij dat je het naar je zin hebt in de hills! als ik je berichtjes lees krijg ik altijd een beetje heimwee... jij ook een feine kerst! en voor het nieuwe jaar laat ik nog wel weer ff wat van me horen! dikke kus en liefs karin obruni ya

  • 18 December 2006 - 19:34

    Martha:

    Heey lieve sacha,
    ik volg nog steeds al je verhaaltjes:). Maar wat voor vrijwilligers werk doe je nu precies? Alleen stenen maken of nog andere dingen? En kom je daar ook weer in een gast gezin? Toch weer een hele verandering of niet. ik wens je een heele fijne kerst toe en een gelukkig nieuwjaar:)
    liefs martha

  • 19 December 2006 - 14:49

    Jade:

    Heeey Sacháááá:)
    Leuk dat je een Ghanese naam hebt! Heet iedereen dan die op maandag geboren is Adjua? Grappig!
    Leuk verhaaltje ook!
    Je hebt het daar wel vet leuk ofniet?!
    Doen ze daar ook aan kerst en nieuwjaar?
    Prettig kerstfeest en gelukkig nieuwjaar!
    Kuss Jade

  • 20 December 2006 - 20:22

    Esther Ottens :

    Hallo sacha! hele fijne kerstdagen en een mooi 2007 gewenst! We lezen regelmatig je weblog. heel veel succes!
    Esther jeroen, Tim, Wouter en Joris!

  • 20 December 2006 - 20:44

    Anja:

    lieve Sacha,heerlijk om jouw beschrijvingen te lezen. het lijkt mij erg wennen om weer helemaal 'nieuw'ergens te zijn maar het gaat je goed af geloof ik. wat een mooie ghanese naam heb jij gekregen. ik wens jou hele fijne kerstdagen samen met je familie en een inspirerend nieuwjaar. lieve groet,

    anja

  • 21 December 2006 - 14:56

    G:

    F

  • 22 December 2006 - 11:42

    Laurens:

    Hallo Sascha,
    het is maar koud hier als ik zo al jouw verhalen en foto's doorblader :)
    Leuk om te lezen dat je als Obruni wel lekker in je vel zit. Fijne dagen in een lekker warm Ghana
    Laurens Vos (Projects Abroad Nederland)

  • 24 December 2006 - 09:47

    Sondra:

    Heej lieve Sas! Ik lees al je verhalen met veel plezier! Ik wil je een hele fijne kerst wensen en een gelukkig, gezond en liefdevol nieuwjaar! Ik ben benieuwd hoe je daar kerst en oud en nieuw gaat vieren.. Tot in het nieuwe jaar!
    Liefs Sondra

  • 24 December 2006 - 22:50

    Wilma:

    Lieve Sacha, obruni,adjua.
    Wat een rijkdom, zoveel mooie namen. Ik volg je tocht en vindt het heel boeiend om te lezen. Zo anders dan de berichten uit India. De landen zijn duidelijk heel verschillend. Ik wil je graag op deze kerstavond vanuit Enschede fijne kerstdagen toewensen en een vol nieuwjaar met veel ervaringen. En volgend jaar hoop ik je ze zien en te horen.Een goede tijd en een lieve groet van Wilma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sacha

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 112
Totaal aantal bezoekers 40500

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 27 April 2013

The Kiwi-experience

07 Juli 2012 - 13 Augustus 2012

Zuid Afrika

10 September 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: