hoi hoi - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu hoi hoi - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu

hoi hoi

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sacha

20 Januari 2007 | Ghana, Accra

Hey Allemaal,
Mn ouders zijn vorige week woensdag weer vertrokken. Toch leuk om dat als je na een tijdje weg geweest weer thuis komt en iedereen is blij je weer te zien. Toen ik thuis kwam was er ineens nog een obruni in huis. Leuk om ook wat obruni gezeldschap te hebben maar vind het toch leuker om met mn broertjes en zusjes dingen te doen. Begin erg het idee te krijgen dat Engelsen heel erg gehecht zijn aan hun land en Engelse als gezeldschap.
Ben nu min of meer een engels engels tolk aangezien de ghanesen het snelle en bekakte engels niet verstaan en hij nog moeite heeft met het ghanese accent.

Donderdagochtend zijn we begonnen met het bouwen van de kerk, en na een weekje werken zijn we op ooghoogte beland, begint nu dus wat lastiger te worden. Afgelopen woensdag donderdag en vrijdag moest de eigenaar van de kerk op zn boerderij aan het werk en konden we dus niet verder met de kerk. We hebben toen geholpen met woensdag een huis en donderdag en vrijdag een winkeltje. Heb nu met het bouwen hulp van zowel mn huisgenoot als een andere vrijwilliger die er vrijdag alweer voor het laatst was.

Vorig weekend ben ik naar een dorp gegaan waar ze Kente maken. Een geweven traditionele stof. De wevers zaten allemaal buiten en was erg leuk om te zien. Het was wat verder weg dus de nacht daar in de buurt geslapen en de volgende dag naar een waterval. We moesten van het hotel naar de waterval lopen wat toch wat verder en meer bergopwaarts was dan in de guidebook stond. Waren dus erg blij dat we redelijk vroeg vertrokken waren. De waterval was erg mooi. Er was ook een grot bij de waterval, toen we even bij de waterval hadden gekeken vroeg de gids of we klaar waren om de grot te zien. Toen begon hij zn uniform uit te trekken enzo dus wij hadden echt van wat staat hier te gebeuren. Bleek dat we door het water heen moesten (heup hoogte) om daarna naar de grot te klimmen. Aangezien we dus toch al behoorlijk ver in het water waren geweesd en het volgend de gids veilig was om te zwemmen, en het bovendien onderhand al weer erg warm was hebben we daarna even gezwommen.

Verder is de school onderhand weer begonnen en heb dus ook al een paar middagjes les gegeven aangezien na lunch een van mn broers naar me toe kwam je gaat les geven toch? uhm ow nou ja prima. De eerste keer was het engels maar de leraar vond het leuker als ik galgje ging doen met de kids, vinden de leraren zelf ook erg leuk. De volgende dag zei mn broer dat ik muziek moest gaan geven. En eigenlijk het liefst een nederlands liedje of ik moest ze laten dansen. Maar aangezien Ghanesen nou eenmaal allemaal goed zijn in dansen en ik niet, heb ik toch maar gekozen voor *de toren van zaltbommel* Was niet helemaal te verstaan bij welke zin ze waren maar het was leuk.
Nu zijn de lessen al redelijk vroeg afgelopen aangezien ze moeten oeffenen voor de sportdagen volgende week. Dus vrijwel elke dag een voetbaltraining met de jongens, en soms in plaats van voetbal korfbal met de meisjes. De trainingstijden veranderen per dag en zijn voor mij lang niet altijd duidelijk dus hangt ervanaf wie ik zie sporten of wie me vraagt of ik mee kom doen wat ik doe.

Antwoorden
Mn voet is weer aan de beterende hand.
Mn ouders zouden fotos plaatsen hoop dat ze er weer aan denken dat ze het lezen dus dan komen er weer fotos.
Mn ouders zijn 2 weken geweest.

Moet nu echt gaan tijd is op.
Groetjes Sacha

  • 20 Januari 2007 - 15:51

    Martha:

    heey Sacha!
    zo te horen zit er niet echt een structuur of systeem in dat lesgeven daar:P
    en nog een vraagje: wanneer kom je terug?
    liefs martha

  • 20 Januari 2007 - 16:01

    Marja:

    Hoi Sacha,
    je wordt wel erg allroud zo. Bouwvakker, leerkracht, tolk enz. Geweldig hoor.

    Fijn dat het met je voet beter gaat.
    We hebben de Ghana foto's al op de laptop gezien op Debbies verjaardag. Ze waren erg leuk. Een bijzondere ervaring hoor.
    Moet nu ook verder.
    Groetjes van Theo, Huib, Anne en Marja.

  • 20 Januari 2007 - 16:12

    Martine Van Leerdam:

    hallo Sacha
    goed om weer wat van je te horen, inmiddels heb ik ook je vader aan de lijn gehad en weer bijgepraat Ik wordt een beetje homesick want ghana is echt mijn tweede vaderland
    ik begrijp dat je een echte olrouder wordt daar in Ghana o ja over het engels het volgende verhaal: ik had toen ik naar Ghana ging Engels geleerd op een avond cursus
    dus zoals in Ghana de Colonel van de Salvation army zei: dubble Dutch ,toen kwam ankie met haar betere Engels dit ging nog net met de ghanesen Maar O O toen kwam er een engelse en ja hoor die konden ze niet verstaan dus het herhaalt zich bij jou ,heel leuk om te lezen. Noch wat moois: toen ik weg ging uit Ghana kreeg ik van Ba en omgeving een echte Kenty dress Je begrijpt dat ik zo trots als een pauw was.
    Ik had wel gezegt hij moet niet te strak maar helaas binnen een paar maanden kon ik hem niet meer aan ,wat nu zo,n bijzonder pak, ik kende toen ook een Ghanees en die was getrouwd met een mooie slanke Nederlandse en zoals je weet naar de kerk en feesten en begrafenissen draag je je Kentie, ik heb hem toen aan haar gegeven zodat zij hem kon dragen.Nu zo hoor je nog eens wat. hartelijke groeten van mij.sucses met alles


  • 21 Januari 2007 - 02:15

    Karin Fransen:

    hey sacha! super om te horen dat het nog steeds goed met je gaat daar en dat je het leuk hebt gehad met je ouders!Ik ben net terug van het stappen vandaar het tijdstip van mijn reactie..ik heb vorige maand van theresa een ghana pakket gekregen via de post! het was echt fantastisch om die spulletjes weer te zien!er zat jammer genoeg geen fan jogo bij maar wel milo! nou ik ga slapen! liefs karin ps doe iedereen de groeten daar!

  • 21 Januari 2007 - 20:38

    Jeroen:

    Sacha, we zijn al op bezoek geweest bij de vakantiegangers en verhalen gehoord. Wat je nu vertelt over de Engelse jongen kan ik me ook voorstellen. Alles is vreemd, en dan is het misschien wel bijzonderder dat jij je er zo thuis bent gaan voelen. Als ik kijk naar de foto's van de weekjes dat je vader en moeder en Oscar er waren dan voel ik pas goed hoe ver weg, in wat voor andere wereld je daar woont. Ik zie dingen die me verbazen. Wat? Nou: Driehoek zeep in een zak, dansen om grafkist, man met tasjespak (kan een nieuwe mode worden hier), parasol met randje, graat magere koeien zonder roen gras, levende krokodillentasjes, huizen boven het water (open riool?), oh, en wat een prachtige boten, daar wil ik ook zijn, zo’n kreek met palmen, onze vaderlandse geschiednis een slavenkantorij, en hoe kan je meer klem zitten in een buisje, maar ook het verticaal doorsnijden ananas, en aandoenlijk het kraaltjesspel dat nu in Hengelo staat ligt daar nog op een bank in Ghana. Bouw ze, Jeroen

  • 22 Januari 2007 - 11:45

    Anne:

    heey,
    ik moet een werkstuk maken over een land
    dus ik doe het over Ghana.
    met al die schattige kinderen.En dat was het

    DOEI!

  • 22 Januari 2007 - 14:01

    Wendy:

    heey sas!
    Mooi dat het beter gaat met je voet!! :D En zo te horen vermaak je je nog steeds prima daar. Toch ook al weer beetje zin om naar huis te gaan?
    Hier begint de tentamen week weer. Iedereen is druk aan het studeren!:S
    Leuke foto's ook!;)
    en dan nog een laatste vraagje: wanneer zou je ook weer thuis komen?
    maar ik ga erweer vandoor....!
    liefs....wendy

  • 23 Januari 2007 - 10:17

    Sondra:

    Heej lieve sas!
    Leuk om weer wat van je belevenissen te lezen. Nog een super fijne tijd gewenst!! Liefs son

  • 23 Januari 2007 - 20:41

    Martha:

    hoi Sacha,
    We hebben op de verjaardag van Debbie de verhalen van je ouders en Oscar gehoord en de vele foto's gezien. Lijkt me voor jou heel leuk dat je hen jouw leven hebt kunnen laten zien. Leuk en bijzonder dat je Atta hebt gezien. Ik ken hem alleen omdat je die bruine pop van hem had. Ieder nieuw bericht van jou lezen we met veel plezier en met de foto's erbij kunnen we ons een beetje een beeld vormen. Geniet er nog maar goed van, want de tijd vliegt!
    Groeten van Jan, Martha Debbie en Joran

  • 30 Januari 2007 - 21:43

    Karin:

    De foto's zijn echt leuk:D! Hoe ver ben je met je bouwproject? Slaap lekker haha! Hoelaat gaan ze daar eigenlijk slapen?:P Liefs, Karin

  • 01 Februari 2007 - 19:05

    Anja :

    hoi Sacha, afgelopen zaterdag heerlijk ghanesh gegeten bij jouw ouders en natuurlijk de fotoserie op de laptop bekeken. wat een creativiteit zit er in jou: bouwvakker, onderwijzeres, musicus enz. ik krijg de indruk dat je het land in je hart gesloten hebt, zeker als ik de foto's bekijk. leuk om zo jouw verhalen en beelden te volgen.

    lieve groet,
    Anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sacha

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 40478

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 27 April 2013

The Kiwi-experience

07 Juli 2012 - 13 Augustus 2012

Zuid Afrika

10 September 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: