ashanti king - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu ashanti king - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu

ashanti king

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sacha

20 November 2006 | Ghana, Kumasi

Hoi allemaal,
Helaas was het vorige week na verschillende pogingen en verschillende manieren nog niet gelukt om foto’s op de site te zetten, dat ga ik dus zo nog maar weer even proberen.
Vorige week hebben we elke dag bezoek gekregen van een klas van een andere school in Kumasi. De kids waren elke dag weer erg blij ze te zien. De kinderen keken even rond in het weeshuis en kwamen daarna een paar liedjes zingen met de kids, donderdag en vrijdag kregen ze ook nog wat te drinken. Dit maakte ze natuurlijk nog blijer, normaal is het alleen water.
Deze week ook een keer een dagje in de oudste klas geholpen, deze zijn bezig met het schrijven van het alfabet. Ook al verschild het niet veel, je merkt toch wel dat ze net iets ouder zijn.
Zaterdag heeft Isaac, het neefje van mn gastfamilie, me de campus laten zien. Nou ja een klein deel hiervan want de campus is echt heel erg groot. Erg leuk om te zien. De studentenflats zijn hier wel wat anders. Ze hebben erg kleine kamertjes waar ze met zn vieren in moeten slapen. Veel meer ruimte dan voor de bedden is er niet en het zijn stapelbedden. De studenten hadden net allemaal hun was gedaan dus overal, dan bedoel ik ook echt overal hingen/lagen kleren te drogen. De kamers hebben een klein balkonnetje maar hier is niet genoeg ruimte voor het drogen van alle kleren dus de grasvelden en bosjes zijn ook helemaal bezaait met kleren.
Zondag ben ik naar een ashanti festival geweest. Heb de koning en zn moeder gezien, ook allemaal chiefs. De chiefs hadden allemaal iemand met een parrasol bij zich, dus het was een erg vrolijke boel. De parrasols werden ook nog op het ritme van de drums bewogen, erg leuk om te zien. Er was niet zoveel dans als ik had verwacht, maar het was erg leuk. Op een of andere manier trek ik mensen aan die me willen laten dansen dus zoals op de foto te zien is ook nog even gedanst. Dit was overigens de enige man die ik er echt heb zien dansen. Toen we nog zaten te wachten op een paar andere vrijwilligers, kwam de koning aan in het paleis. We hadden het eerst niet helemaal door tot dat iemand zei op staan daar komt de koning en we vervolgens de sirene van de politie hoorden. Ook toen de koning op het festival aankwam moesten we weer opstaan. Het festival was op de grond van het paleis maar hij had eerst nog even wat rust nodig ofzo.
Over de snoepjes, de meeste zijn met iets van melk, tenminste dat staat erop, maar die die ik tot nu toe geproefd heb zijn erg vies. De zak die ik gekocht had inderdaad felle kleurtjes, maar dat waren vooral de pappiertjes.
En ja ze verkopen inderdaad ook vlees en kip, dit ligt gewoon op een houten tafel. Erg lekker als je even het verkeerde straatje inloopt allemaal koeienkoppen, en varkenspoten en andere liggaamsdelen. Kip word vooral levend verkocht, er lopen dus ook een heleboel mensen rond met een levende kip die ze aan hun poten vasthouden. We hadden vorige week dan ook een paar kippetjes in de keuken lopen voor een nachtje, verder koopt mn familie volgens mij vooral de dode kip, of ik wist het gewoon niet.
En voor wendy, aan het begin moest ik douchen met een emmer en een klein bakje om het water over me heen te gooien. Onderhand hebben we stromend water, maar wel koud. De rest van de familie gebruikt nog steeds een emmer en een bakje, dit gebruikt namenlijk minder water. En aangezien de kids twee keer per dag (ja ja echt waar) wassen, scheeld dit nog wel behoorlijk.
Groetjes Sacha

  • 20 November 2006 - 16:02

    Liny & Ben:

    Hallo Sacha: het is altijd weer een vreugde om weer wat van jou te lezen ! Wat die foto's betreft: we hebben ze kunnen zien tot en met die waar jij op staat met die kids uit de familie. Zijn er dan nog meer ? Bijvoorbeeld van de koning en zijn gevolg? We wachten met spanning af. Maak het goed, meissie ! Doei !

  • 20 November 2006 - 16:25

    Jeroen:

    Er stonden hier in de krant ook foto's van het feest van de ashanti koning, ook nog iets over een priester en hoe die leefde met -vele- vrouwen. Je weet zeker dat hij het niet was die je te ndans vroeg?
    Gek he dat zulke folkloristische berichten dan ons beeld van Afrika bepalen, samen met de schrijnede armoede van weer een hongersnood of een smerige felle burgeroorlog. ZOals wij kunnen lezen in jouw berichten wonen er gewone mensen die naar school gaan, studeren, werken aan een toekomst. Al dan niet met loslopende kippen in de keuken. Vertel, vertel, ...

    dankjewel

  • 20 November 2006 - 16:57

    Jade:

    Heey!
    Ik heb ook ff ingesteld dat hij het zegt wanneer jij weer iets hebt getypt! Heel handig:)
    Lijkt me echt vreselijk om te zien al die dode dieren op een plankje:P
    Veel plezier verder
    Kus jade
    ps. Wat zijn er veel verschillende gerechten, bedenk ik me net! Hebben ze daar lekker eten??

  • 21 November 2006 - 03:50

    Veerle:

    ook al kippen zonder kop zien rondlopen? schijnen ze echt te kunnen... Al van plan in Ghana te gaan studeren? Dat je de kamers en campus aan het inspecteren bent:P Wat gaaf dat je de koning hebt gezien, had hij ook echt een kroon? Wij hebben hier 1 vrijwilliger die in een paleis woont, zijn gastfamilie is een koning en koningin.. maar waar ze precies konging en koningin van zijn is onbekend. Foto's kan ik nog steeds niet vinden, maar ik bedenk ze er wel bij ofzo.
    Hele dikke kus, Veerle

  • 21 November 2006 - 03:52

    Aike:

    hej schat!
    volgens mij houden mensen er gewoon van om buitenlanders te zien dansen, wij worden ook geregeld gevraagd om vervolgens liefdevol uitgelachen te worden als we eindelijk overgehaald zijn:p...dat levende kippen verschijnsel kennen wij ook. toen we met mama kip gingen kopen hebben we toch maar even de andere kant op gekeken. de uiteindelijke gerechten smaken echter heerlijk! nou schat, geniet! dikke kus aike

  • 21 November 2006 - 08:38

    Wendy:

    heey sas!!
    Bedankt voor je antwoord:P
    Weer erg leuk verhaal om te lezen. Je hebt echt elke dag wel wat anders te doen he!
    Heb afgelopen zondag een wedstrijd gehad...en echt verpest!! Maar jha...wat wil je met twee keer in de week trainen:s
    Ik ga zo nog ff die foto's zoeken waar je het over hebt...maar aan de reacties van de anderen te lezen staan ze er nog steeds niet op.
    Kuss:d Wendy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sacha

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 40525

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 27 April 2013

The Kiwi-experience

07 Juli 2012 - 13 Augustus 2012

Zuid Afrika

10 September 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: