Kerstmis - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu Kerstmis - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu

Kerstmis

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sacha

27 December 2006 | Ghana, Kumasi

Heey allemaal,
Afgelopen zondag ben ik verhuisd naar het dorp waarin ik help met bouwen. Normaal gesproken verblijven de vrijwilligers die het bouwproject doen hier maar de organisatie was bang dat ik me daar in mn eentje zou vervelen en wilde me geen eenzame kerstmis geven. Maar ik wilde graag naar het dorp dus kon zondag verhuizen.
Bevalt me erg goed in het dorp. Heb nu een hele grote familie, maar de officiele fammilierelaties zijn moeilijk te vatten. Mn gastvader is de priester en chief van het dorp en ook de eigenaar van de school. Het huis staat aan de rant van het schoolplein/huiskamer. Er staan allemaal huisjes van de familie en de schoolgebouwen om dit plein. Ook de wc en de keuken en het opberghok hebben een appart huisje. Ik slaap in het huis met mn ouders en het jongste kind. De rest slaapt in het huisje ernaast maar ben er niet helemaal uit of het allemaal broertjes en zusjes zijn of dat er ook neefjes en nichtjes bij zijn. Het is in ieder geval niet mogelijk dat het allemaal volle broertjes en zusjes zijn.
Zondag aan het eind van de middag kwam ik aan en iedereen kwam meteen naar de auto toe om te helpen mn spullen naar mn kamer te brengen. Daarna vroeg Kofi (mn oudste broer) of ik mee ging naar Adjua, de andere obruni in het dorp en daarna even door het dorp lopen nou ja prima kon ik meteen het dorp even zien, was namenlijk een stuk groter dan ik dacht toen ik alleen aan het bouwen was.
De volgende ochtend, kerstochtend na het ontbijt eerst geholpen met zand sjouwen. ER moesten nieuwe kookplekken gemaakt worden. Zand til je in een teiltje op je hoofd, dus nu echt aan het leren om mn hoofd te tillen. Daarna van het zand modder gemaakt. Even geholpen met waterhalen, wat er voor een groot deel op neer komt dat ik al lopend douche ben nog niet erg goed, maar blijf oeffenen. Daarna kon ik mn echte douche nemen zat namenlijk helemaal onder de modder. Toen was het tijd voor de kerk. Was eigenlijk allemaal fammilie in de kerk, de rest is ook uitgenodigd maar was er niet. Mannen en vrouwen zitten appart, niet in een apparte ruimte maar gewoon andere kant van het lokaal. Ja de kerk is min of meer het zelfde als de klaslokalen en staat tussen de andere gebouwen om het plein.
Dit is trouwens niet de zelfde kerk als die ik aan het bouwen ben.
Eigenlijk weinig kerstgevoel met kerst behalve dat de radio om de zoveel tijd melde dat het kerst was vandaag, heb je wel nodig als je wilt beseffen dat het kerst is.
Tweede kerstdag was het tijd om te gaan verfen, heb samen met een paar broers de kerk en een paar andere gebouwen weer wit geverfd. Erg handige kleur is dat niet hier maar goed.
Ondertussen is iedereen druk met de voorbereidingen van de begravenis die zaterdag in het dorp plaats gaat vinden, komen ook al allemaal andere mensen die van verder moeten komen.
Tweede kerstdag gingen we savonds met de vrijwilligers kerst vieren bij de coordinator van de organisatie thuis. Zn vrouw had jollofrice en patat voor ons gemaakt. Was erg gezellig.
Morgen komen mn ouders, toch wel een erg vreemd idee maar hoe dit was horen jullie de volgende keer.
Gelukkig nieuwjaar, Groetjes Sacha

  • 27 December 2006 - 17:16

    Suzan:

    Heey Sas!

    Leuk weer de verhalen! Veel plezier met je ouders!! Gezellig dat ze komen!

  • 27 December 2006 - 18:39

    Ankie:

    Hoi Sacha,

    Wat leuk dat het je zo goed bevalt in de Kwahu Hills. Het is inderdaad een heel mooi gebied. Ghanese familierelaties lijken ingewikkeld, maar het zijn families over de lijn van de vader of van de moeder die allemaal bij elkaar wonen.
    Een hele fijne tijd met elkaar en de beste wensen voor het nieuwe jaar !!

    Ankie (Abena)& Wim (Kwabena)

  • 27 December 2006 - 19:28

    Martine:

    hallo sascha,
    Vandaag probeer ik weer met jou te communiceren,de vorige keer is het namelijk niet gelukt.ikheb het je vader nog moeilijk gemaakt door hier achter de computer te zitten en hem een aantal vragen te stellen{arme man} helaas niet gelukt dus nu weer geprobeerd .ik vind het heel leuk om steed iets van je te lezen fijn dat je dit kan doen maar niet alleen het werk is belangrijk maar ook de aandacht en het contact met de mensen en misschien ga je net als ik nog wat lezingen geven als je thuis bent ik haal daaar nogal eens wat geld mee op voor de projecten daar Nu groetjes en het spannende komt nu voor mij ja ja het versturen doei

  • 27 December 2006 - 20:02

    Theo En Marja:

    Hoi Sacha,
    Fijn om te lezen dat het je in je nieuwe dorp goed bevalt. We wensen je een hele fijne tijd toe met elkaar. Ze moeten nu zo ongeveer geland zijn in Ghana.
    Goede jaarwisseling en een heel gezond en goed nieuw jaar.
    Groeten, Theo, Marja, Huib en Anne

  • 28 December 2006 - 08:50

    Laurens Vos:

    Hallo Sacha,
    Ben blij dat je het leuk heb en veel plezier met je ouders, je zult ondertussen een goede tourguide zijn :)
    Groetjes,
    Laurens Vos (Projects Abroad)

  • 28 December 2006 - 09:43

    Jade:

    Heeeey!
    Super leuk allemaal..!!
    Ik heb helemaal niets te vertellen:(
    dus ga maar stoppen:P
    Jij ook gelukkig nieuwjaar!
    Kus Jade

  • 28 December 2006 - 10:45

    Wendy:

    Heey Sas,
    Je hebt dus niet echt kerst gevierd?! Jammer!
    Toch leuk dat je ouders komen!! Kan niet wachten om te lezen hoe die ontmoeting was:D
    Maar ik wens je een ontzettend goed nieuwjaar!
    kuss.....

  • 28 December 2006 - 10:55

    Karin:

    He meid,
    wel raar dat kerst een beetje aan alles voorbij gaat daar! Maar wat je nu doet is natuurlijk ook hartstikke leuk! Vind je het net zo leuk als in het weeshuis? Leuk dat je ouders (en broertje?) morgen komen!! Of moisschien vandaag al wel! Ben benieuwd hoe het wordt! Nou, veel plezier met je thuisfront! haha! Geniet er maar van;)
    Kus Karin

  • 28 December 2006 - 11:03

    Jan En Martha:

    Hoi Sacha. Dinsdag Corrie, Cees en Oscar nog bij Opa en Oma gezien. Oscar liep al weer zonder stokken na z'n knieoperatie. Zal wel heel bijzonder zijn dat jullie mekaar nu ongeveer weer zien, heel veel plezier gewenst. Leuk je verslag weer te lezen van het dorpje ver weg van het westerse Kerst. Groeten!

  • 28 December 2006 - 14:09

    Karin:

    hey sacha! wat leuk dat je je prima vermaakt in je nieuwe dorp! Echt super dat je ouders komen ik denk dat ze er inmiddels al zijn ik wil jullie samen heel veel plezier wensen! dikke kus karin! en doe svenja de groeten van me als je haar ziet met oud en nieuw (had zoiets van haar vernomen dat jullie samen vieren)

  • 28 December 2006 - 14:48

    Opa:

    28 dec 2006 15.30
    hallo Sacha,
    leuk om je verhaal weer te lezen.Ik zal nog eens proberen wat terug te sturen. Vorige keer heb ik
    het geprobeerd maar is het
    niet gelukt.Hopelijk zijn je ouders en broer in middels aangekomen.Heb ze
    wat gevolgd op TV.Ze vertrokken ca 40 minuten
    te lataat van schiphol.
    Fijne dagen gewenst met
    elkaar en een voorspoedig
    2007 van Oma en Opa

  • 28 December 2006 - 22:23

    Krista!:

    sacha!

    Ik vind het erg leuk elke week zo op de hoogte te blijven van je avonturen;)! al plaats ik niet altijd een berichtje, daarom doe ik dit vandaag wel. Ik wens je veel plezier met je ouders! En een gelukkig nieuw Jaar!

    Heel veel Liefs
    krista

  • 04 Januari 2007 - 08:17

    Anke :

    hey sas,
    hoe was het om je ouders weer te zien?ben benieuwd naar dat verhaal...fijn dat je het zo naar je zin hebt daar, haha zie het al voor me, sacha de bouwvrouw!
    kusjes anke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sacha

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 40506

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 27 April 2013

The Kiwi-experience

07 Juli 2012 - 13 Augustus 2012

Zuid Afrika

10 September 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: