Rest van de reis, nu in kaapstad - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu Rest van de reis, nu in kaapstad - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu

Rest van de reis, nu in kaapstad

Blijf op de hoogte en volg Sacha

31 Juli 2012 | Zuid-Afrika, Durban

Het is al weer behoorlijk lang geleden dat ik wat van me heb laten horen. Voor we uit Durban vertrokken zijn we eerst langs het haaien centruzm geweest, hier was een dissectie en werd ons uitgelegd wat ze allemaal doen om het aantal aanvallen te voorkomen, en waar je zelf op moet letten. Vanaf Durben zijn we naar st Lucia gegaan waar we een erg mooie boot tour hebben gemaakt over een rivier met heel veel nijlpaarden en krokodillen. En daarnaast heel veel mooie vogels en planten, het was een beetje een moerasachtig bos heel erg mooi.
Daarna zijn we naar Huluwle iMfoloyi national park gegaan waar we een giraf zagen die opzoek was naar haar jong die die ochtend door de leeuwen was gevangen. Wel erg sneu want ze kan dan daar in de buurt echt een paar dagen rondhangen, ondertussen word de kans alleen maar groter dat ze zelf ook prooi van de leeuwen wordt. Ook kwamen we toen we perongeluk verkeerd waren gereden een hele kudde olifanten tegen, en twee stonden er echt vlak langs de weg, heel mooi. Vooral omdat we toen in onze truck zaten, deze is groter dan de olifanten, daardoor laten ze je met rust, wel een veilig idee!
Onze volgende bestemming was Sodwana, hier hadden ze een heel mooi strand waar we eerst een verhaal kregen van iemand van het schildpadden centrum deze vertelde over hoe de schildpadden zo veel mogelijk beschermd worden. Ook vertelde ze heel interessant over de verschillende soorten in dat gebied en wat de verschilllen waren in het eieren leggen, hoe ze er uit zien en dergelijke. Daarna konden we snorkelen, de andere groep had geluk en zag meteen een schildpad. Maar wij hebben dan weer een rog gezien, erg gaaf om daar tussen en tussen de andere kleine visjes te kunnen zwemmen. Wel jammer dat het vanwege het weer niet zo helder water was als normaal. Het was super zonnig en weinig wind. Heerlijk. Daarna zijn we daar de jungle nog ingeweest voor een hele mooie wandeling. Erg gaaf want hier was het echt jungle terwijl daar waar we eerder waren wezen wandelen het veel droger was.
Daarna gingen we door naar Swaziland, hier was het ineens heel touristisch, wat we verder eigenlijk nog niet echt tegen waren gekomen. Hier waren ineens ook allemaal Nederlanders en zo, wel jammer. Maar het was wel heel mooi voor een wandeling naar de top van de execution rock, hier werden vroeger de misdadigers vanaf gegooid. Helaas hebben we alleen uiteindelijk niet de top bereikt omdat we bang waren dat we dan niet optijd voor het donker terug zouden zijn (waren een paar keer verkeerd gelopen, de kaart was redelijk slecht).
Daarna door naar het Kruger park, dit was ook echt geweldig, we hebben de hele big five gezien. Het luipaard toen we snachts op pad gingen met de jeep, hij lag echt heel dichtbij en sloop daarna onder de brug door waar we bovenop stonden. Ook hebben we jagende leeuwen gezien en gehoord. Drinkende giraffes en buffels. Een heleboel boze olifanten omdat we ze met de truck in de weg stonden, hierdoor gingen ze wel heel gaaf toeteren! Uiteindelijk zagen we zelfs heel ver weg een cheeta, deze worden maar heel weinig gezien. Ook hebben we veel van de dieren in baby versie gezien, heel schattig! De nacht tour was vooral ook nog heel bijzonder omdat je puur opzoek bent naar ogen die reflecteren en dan gaat kijken wat het is, en de geluiden zijn heel anders, heel gaaf! De olifanten waren ook ineens een stuck ristiger, nu waren we in de jeep dus dat was maar goed ook.
Daarna ging de reis verder naar Blijderivier canyon, hier zijn we naar een rehabilitatie centrum geweest, de dieren worden hier opgevangen en verzorgt tot ze weer in het wild losgelaten kunnen worden. Ook zijn we naar een reptielen huis geweest, hier kregen we vanalles te horen over de veschilllende soorten en de gevaren ervan. Vooral ook goed dat ze dit ook aan schoolkinderen vertellen, daardoor proberen ze het aantal beten te vermindern. Daarnaas word ze geleerd dat ze ze vooral niet moeten proberen dood te maken want daar worden ze alleen maar aggressief van. Daarna zijn we door de vallei gereden en hebben we ook gods window en een paar mooie watervallen bezocht.
De laatste dag zijn we naar de boerderij van een van onze gidsen gegaan, hier konden we eerst even rondkijken en daarna gingen we naar een heel mooi plekje aan de rivier voor onze laatste bushcamp.
Toen zat de algemene reis er alweer op, raar om weer 'thuis' te komen op de twana lodge.
Gisteren gingen de eerste mensen al weer naar huis en even later vertrok ik naar Pretoria. Ik had met Fieke afgesproken in het studentengebied. Super om haar weer te zien. En meteen afgesproken om het laatste weekend dat ik in Zuid Afrika ben samen wat te gaan doen.
Vanmorgen ben ik met het Vliegtuig naar Kaapstad gegaan, dit werd me aangeraden omdat ik eigenlijk het noorden al wel allemaal gezien heb wan interessant is. Vanmiddag al wat rondgelopen, vooral de haven was echt heel mooi.
Het is hier wel totaal anders dan in het noorden. Het is hier in de winter namelijk regenseizoen terwijl het in het noorden droog seizoen is. Dus het is hier veel groener. Hier is het ook wel een stuk toeristischer dan dat ik was gewend. Ik heb eigenlijk nog maar een paar uur rond gelopen maar het is erg mooi. Morgen de rest bekijken.

• 31 Juli 2012 - 21:37

Cees:

Hoi Sas,

We hadden al zitten rekenen wanneer je weer zou kunnen reageren, en het klopte aardig. Goed om te lezen dat je het naar je zin heb. Bij ons is het ook erg groen, maar wij zouden in de zomer moeten zitten, je begrijp het al, bij ons is het deze zomer toch nog bijna winter geworden.

Cees

• 31 Juli 2012 - 22:33

Marja:

Hoi Sacha,
    fantastisch om te lezen wat je allemaal mee maakt en welke dieren je allemaal hebt gespot. Wat zijn die olifanten groot he. En leeuwen indrukwekkend. We wensen je een goede reis verder.
    Groeten van Theo, Marja, Huib en Anne

• 31 Juli 2012 - 22:55

Corrie:

Hoi Sas
    Geweldig om te lezen wat je allemaal hebt gezien en gedaan. Wat Gods window is begrijp ik niet echt. Maar die glinsterende ogen in het donker zie ik voor me en dat lijkt me avontuurlijk spannend. die toeterende olifanten had ik wel willen horen.
    Verrassend leuk om te lezen dat je toch naar Kaapstad bent. Een mooie wijziging in de plannen. Nog naar Robbeneiland? of alleen proberen robben te zien en met ze te zwemmen?
    Hier alles OK. Oscar gaat wedstrijd zeilen in de Sneek week. Ik weet niet meer echt hoe de boot heet (tyrion? een 3 mans kleine kajuit zeiljacht). Wij hebben prachtig weer gehad tijdens een korte vakantie op het Friese platteland, vlak bij Workum. Dank voor je bericht. heerlijk zo'n uitgebreid enthousiast verhaal. Sterkte en plezier bij de nu geheel andere trip gebaseerd op eigen initiatief en improvisatie.
    Groet en liefs
    Corrie

• 01 Augustus 2012 - 22:13

Hoi Sacha,:

Leuk je avonturen zo mee te kunnen lezen, klinkt geweldig!
    Zorg dat je geen maaltijd wordt daar en nog veel plezier!
    Groeten,
    Jan, Martha,Debbie, Joran

• 02 Augustus 2012 - 18:40

)2 Augustus2012 1833 Door Oma En Opa Huijs:

Ook nu je verslag van 31-07 gelezen.Je beleeft wel heel veel.
    Dat vergeet je niet snel.Ik (opa ) heb het gelezen.
    Oma zal het nog wel lezen
    We wensen je nog een goede tijd daar en een veilige thuis reis,
    want als je dit leest schiet de tijd al op.
    Groeten
    Oma en Opa