Me, Myself and I - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu Me, Myself and I - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu

Me, Myself and I

Blijf op de hoogte en volg Sacha

06 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Durban

Onderhand al weer een tijdje met mezelf op reis. Vanuit Kaapstad heb ik eerst een tour gedaan door de wijnvelden. Het zuiden van Zuid-Afrika staat bekend om zn wijnvelden. Tijdens deze tour meerdere bedrijven bezocht, hele commerciele maar ook echte familiebedrijven. Verder natuurlijk heel veel wijn geproeft. De wijnvelden waren erg mooi, hoewel het jammer was dat ze de ranken net aan het snoeien waren zodat ze daarna weer uit konden groeien tot mooie groene planten met druiven er aan. Zomers is het hier dus nog mooier.
De volgende dag was het erg mooi weer en dus de perfecte dag om de tafelberg te beklimmen. Ik had een duits koppel ontmoet dat ook de berg ging beklimmen, dus dat was ideaal want het word sterk afgeraden om dit in je eentje te doen. We zijn eerst om de berg heen gereden omdat het klimmen aan de achterkant veel mooier scheen te zijn. En gelijk hadden ze. Het was een hele mooie wandeling van in totaal 1000 meter klim de berg op. Dit keer niet eens vanwege mijn eigen paadjes vind kunst hadden we perongeluk een pad gevolgd dat niet helemaal het goede was. Maar dit gaf eigenlijk nog wel een extra mooi avontuur aan deze klim. Daarna gelukkig wel weer op het goede pad gekomen, zodat we op de juiste manier naar het aller hoogste punt konden klimmen. Eerst hadden we dus vooral uitzicht op het stuk aan de andere kant van de berg en aan de top hadden we als verrassing in eens ook uitzicht over Kaapstad. Heeel erg mooi! Daarna over de berg heen gelopen naar de andere kant waar we zijn afgedaald. Dit was inderdaad een veel minder mooi pad, meer een soort trap gemaakt van de stenen die ze daar gevonden hadden. Maar voor de afdaling was dat eigenlijk wel een stuk makkelijker.
De volgende dag heb ik de trein gepakt richting Simons town. Onderweg uitgestapt en een mooi stuk langs de zee gelopen, langs een strandje met hele mooie gekleurde huisjes en het station verderop weer ingestapt. Ook in ZA moet er soms aan het spoor gewerkt worden dus vanaf Fishhook moest ik de bus pakken door naar Simons Town. Hier een stuk gelopen richting Boulders Beach, deze staat bekend om de pinguins. En ja hoor een heleboel pinguins zaten lekker op het strand en in de bosjes langs het strand. Pinguins maken echt een super raar geluid, wist ik helemaal niet maar was grappig om te horen. Ook leuk om te zien dat de jongen precies in de tijd zaten om hun kindervachtje te verliezen en in te ruilen voor hun volwassen verenkleed. Eigenlijk maakt het ze niet veel mooier maar wel leuk om te zien. Vanaf hier weer terug met de trein naar Kaapstad om daar de minibus te pakken richting Hermanus. De baai waaraan Hermanus ligt staat bekend om de walvissen. Zeker in deze tijd van het jaar dan komen ze namelijk om te paren en te baren. Daar aangekomen eerst een stuk langs de kust gelopen. Helaaas nog niks gezien. Toen begon het al een beetje donker te worden dus met de jongens die ik net daarvoor in de lodge had ontmoet en waarmee ik was gaan wandelen wat te eten gezocht. In de backpackers zaten echt super veel NL-ers. Met hen voor het eerst iets mee gekregen van de olympische spelen.
De volgende ochtend vroeg opgestaan want het scheen zo te zijn dat je rond zonsopgang ook haaien kon zien. Dus ik het eerste stuk van het pad gelopen tot ik een mooie rots had gevonden om op te gaan zitten om naar de zonsopgang en de walvissen/haaien te kijken. Eerst dacht ik iets te zien, later bleken het boten te zijn. Daarna zag ik veel dichterbij ineens ook iets uit het water komen, het was te klein voor een walvis, en sprong uit het water. Of het een dolfijn of een haai is geweest, geen idee, maar wel erg mooi om dit gewoon vanaf het land te kunnen zien. Daarne spotte ik de eerste walvissen ruggen, niet veel later sprong ook een van de walvissen een heel stuk omhoog! Echt heel gaaf om te zien!
Daarna weer met de minibussen door, het was zaterdag en zondag leek me niet de handigste dag om te gaan reizen dus dan maar nu door. Het bleek alleen dat als ik verder wilde, ik eerst weer een stukje terug moest met de minibus, dus dat maar netjes gedaan. Het duurde alleen iets langer dan verwacht om de volgende minibus vol te krijgen, en net als in Ghana vertrekken ze pas als ze vol zijn. Maar gelukkig was de eigenaar van het busje zo aardig om me bij het hostel in Oudshoorn af te zetten, het was onderhand namelijk al donker. En ook al is het in het zuiden een stuk veiliger dan in het noorden, zelfs in het donker. Op onbekend gebied was dat toch wel fijn.
Gister heb ik een mountainbike geregeld en ben ik boven op de bergpas daarmee afgezet. Vanaf daar eerst een heel mooi stuk door de bergen naar beneden gereden, uiteindelijk uitgekomen bij de Kango Caves. Dit zijn echt hele mooie grotten, met achterin een hele mooie route door wat smallere gangen. Vroeger gebruiken ze het ook als concertzaal, dat mocht niet meer vanwege alle vernielingen maar daardoor zie je wel allemaal 'grafiti'-achtige beschrijvingen op de muren staan uit de 1800. Heeft ook wel weer wat. Verder waren er in de grotten hele mooie Stalagmieten en stalagtieten. Hier een paar mannen ontmoet die met de auto door gingen naar de watervallen, het was afgeraden om hier met de fiets heen te gaan omdat het zo ver de berg weer op was. Maar mn fiets mocht met mij achterin de auto en zo dus toch nog de watervallen gezien, het waren echt hele mooie. Daarna zette ze me weer af bij de Struisvogel boerderij. Hier gezien hoe ze hier struisvogels houden, staat de regio bekend om. En zelfs even op een struisvogel gezeten, heel bizar gevoel.
Vanmorgen weer uit Oudshoorn vertrokken op weg naar Wilderness. Dit was maar een klein stukje dus daarna genoeg tijd om een mooie wandeling naar de watervallen te maken en over de berg top waardoor je een heel mooi uitzicht had over de vallei en de rivier.
Morgen ochtend tijd voor nog een mooie wandeling langs het strand, daarna pak ik de grote bus richting Pretoria. Ik ga namelijk met Fieke naar een groot festival de laatste dagen tot ik weer naar Nederland vertrek. Dus wees niet ongerust, mijn tijd in de minibusjes zit er weer op ;)

  • 06 Augustus 2012 - 21:14

    Corrie:

    Hoi Sas
    Klinkt als een prachtig avontuur en zeer mooie vakantie. Ik heb er van genoten. Leuk om te lezen hoeveel je met andere mensen stukjes samen doet. Wat dat betreft was er net nog iets meed dan Me, myself and I (leuke passende titel).

    De timing van dit bericht lijkt wel op mij afgestemt. Zo van alle spannende dingen vertel ik als ze voorbij zijn.

    In Australie ben ik ergens aan het begin bvan de avond naar pinguins wezen kijken. die kwamen dan aan land en zochten hun nest in de duinen op. Dat waren hele kleine pinguins maar wel heel veel.

    Dat de minibus je netjes bij het Hostel afzette is wel heel netjes en doet me aan een verhaal van hannah denken die een zelfde ervaring had in Zuid Africa.

    Geniet samen met Fieke van het festival en van het bij kletsen.

    ik zie je over een week in Dusseldorf dan kletsen we in Nl ook weer bij.

    Hier is alles goed. We volgen de resultaten van Oscar via de website van de Sneekweek

    Liefs en groet
    corrie


  • 06 Augustus 2012 - 22:13

    Bregitta:

    Hallo Sacha, wat onderneem je veel leuke dingen. ik vind het leuk je verhalen te lezen.
    Nog veel plezier de laatste periode daar.
    Groetjes,
    Bregitta

  • 07 Augustus 2012 - 00:02

    Marja:

    Wat een avontuur. Geweldig om te lezen. Wat ontmoet je veel mensen en wat leuk al die hulpvaardigheid. Misschien maar goed om achteraf te berichten. Kan me voorstellen dat sommige mensen er slapeloze nachten van zouden kunnen hebben.
    Geniet van de laatste dagen en goede reis naar NL.

    groeten, Theo, Marja, Huib en Anne.

  • 07 Augustus 2012 - 11:34

    Milou:

    Hee Sas,

    Heb me eventjes bijgelezen, verder zelf ook op vakantie geweest! Maar mooie verhalen heb je, echt cool dat je dat helemaal in je eentje doet, kan me er niets bij voorstellen, maar vind t wel stoer van je. En al die mooie beesten, echt heel erg tof. Heeel erg veel plezier met Fieke de laatste dagen! Ik ben intussen druk met een kamerzoektocht in Rotterdam, hoop dat het lukt! Tot snel:).

    XX liefs

  • 13 Augustus 2012 - 12:04

    Jeroen:

    Hoi Sacha,

    heerlijk om te lezen. Jullie hebben een mooie tocht zo samen gehad, en je avonturen vanuit Kaapstad zijn herkenbaar voor mij. Wat een land he! Jammer dat er zoveel spanning in zit, want de meeste mensen zijn aardig, willen van alles, zijn behulpzaam, en dat allemaal in een prachtig landschap met nog erg veel ruimte voor natuur.
    Alle liefs en goeds ook van Thea,
    Tot ziens in NL :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Durban

Zuid Afrika

Recente Reisverslagen:

13 Augustus 2012

Back home

06 Augustus 2012

Me, Myself and I

31 Juli 2012

Rest van de reis, nu in kaapstad

16 Juli 2012

De eerste week

08 Juli 2012

Veilig aangekomen
Sacha

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 40519

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 27 April 2013

The Kiwi-experience

07 Juli 2012 - 13 Augustus 2012

Zuid Afrika

10 September 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: