De eerste week - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Sacha

Blijf op de hoogte en volg Sacha

09 September 2013 | Nieuw Zeeland, Palmerston North

Hoi Allemaal,

Het is al weer bijna een week geleden dat ik na een lange vliegreis in Auckland lande. Vanaf daar ben ik met de bus naar Palmerston North (ook wel Palmy) gereden. Dit was een erg mooie tocht, helaas kon ik mn ogen niet de hele reis open houden, maar zodra ik ze opendeed werd ik verbaasd door het ontzettend mooie landschap (helaas nog geen foto's sorry).

In Palmy verbleef ik de eerste dagen in een hostel om eerst te kunnen kijken bij een kamer voor ik er echt in zou trekken. Het hostel lag ongeveer in het centrum dus dat was ook handig voor alle regel dingen de eerste dagen.
Het centrum van Palmy is 'The square' dit is een vierkant park/grasveld. Daaromheen is een soort van vierkante rotonde met dus redelijk wat auto's, daar dan weer omheen zijn wat winkels en restaurantjes/take-away's (Ja ze houden hier van afhalen, het barst hier dus ook van de Mac's, Burger Kings en KFC's). Maar eigenlijk zijn de meeste winkels ed. te vinden in het aangrenzende winkelcentrum.
Palmy is redelijk vlak, wel wat glooingen, eromheen zijn wel veel bergen, en het ligt aan een rivier (Wanamatu river).

Toen ik net aan kwam was ik heel verbaasd dat er zo weinig mensen op straat waren, dit bleek te komen omdat iedereen hier een auto heeft en dus ook echt overal met de auto naar toe gaat. Dit bleek weer toen er in het winkelcentrum ineens wel veel mensen te vinden waren. Fietsen gebeurd over het algemeen in Nieuw-Zeeland weinig, maar in Palmy zijn er relatief veel fietsers (nog steeds bij lange na niet zoveel als in NL hoor). Om een beetje flexibel te zijn heb ik dus een fiets gekocht, met helm want dat is hier verplicht.

Ik heb nu dus mn eigen kamer in een studenten huis hier. Ik woon met een Frans meisje Cloë (nu ook inclusief een vriendin Mariëlle), en twee Kiwi's (Chris en Nigel). De Franse meisjes zijn vooral erg leuk, ook samen eten ed. Nigel is ook aardig, beetje raar maar wel gezellig, Chris heb ik eigenlijk nauwelijks gesproken omdat hij zichzelf vooral graag in zn kamer opsluit.

De universiteit ligt aan de andere kant van de rivier dan de rest van Palmy, dus ik fiets smorgens lekker door het parkje langs de rivier, de rivier over om naar de uni te gaan.
Het departement waar ik mijn scriptie schrijf bestaat uit ongeveer 8 mannen en vrouwen, waarvan slechts een echte Kiwi. De rest wonen en werken hier wel al jaren. Verder zijn er nog een aantal mensen die in de stallen werken. Ze zijn erg aardig, zijn eigenlijk allemaal wel in voor een babbeltje, de koffie pauzes en lunch zijn dus ook gezellig met zn allen. Ook al staan de stallen er om bekend dat ze eigenlijk niet veel meer doen dan pauzeren.. Vandaag daar geweest, al lekker met de kippen aan de slag geweest (zal jullie de details besparen ;)). Volgende week (20ste) komen de kippen voor mijn proef aan! Daarvoor moet natuurlijk alles klaar gemaakt worden en zijn er nog wat andere proeven waarmee ik kan helpen dus morgen ook weer lekker naar de stallen.

Afgelopen weekend al meteen een erg mooi weekend weg geweest. De All Blacks (nationale rugby team) speelde namelijk in Hamilton (wat opzich niet echt om de hoek is, maar dichterbij gaat het de komende 8 maanden niet meer worden). Mariëlle liet weten dat ze daar graag heen wilde gaan, ik was natuurlijk niet te beroerd om mee te gaan. Dus een auto geregeld en op weg (links rijden is zo moeilijk niet, ruitenwissers gingen alleen wel geregeld aan als ik af wilde slaan ipv het knipperlicht).
De wedstrijd tegen Argentinië was echt heel gaaf, vooral heel gaaf om lekker tussen de kiwi's te staan en te supporten, en natuurlijk de haka in het echt te zien. Ze hebben hier bedacht dat het leuk is om tijdens de wave ook met de plastic bierflesjes te gooien, dan zie je dus ook in een golf allemaal groene flesjes in de lucht hangen, ziet er heel cool uit!
Daarna tussen alle Hamilton-ers een biertje gedronken. We dachten dat we onszelf goed gecamoufleerd hadden als all-blacks supporters maar omdat iedereen elkaar kenden vielen we alsnog op. Wat eigenlijk ook wel weer leuk was, want iedereen vond het leuk om met ons te praten en te dansen.
Omdat we toch al zo ver naar het noorden waren gereden wilden we natuurlijk wel ook nog meer van het land zien. Hamilton zelf is net zoals de meeste steden hier niet heel erg bijzonder. Daar dus zaterdag de tuinen bekeken. Zondag zijn we op de terug weg langs de Waitomo (Wai=water, Tomo=gat) grotten gereden. Hier hebben ze onderandere een grot met heel veel gloeiwormen, echt super mooi! Je zat in een bootje terwijl het helemaal donker was en kon dus mooi alle gloeiwormen zien! Toen het licht even aan ging kon je ook de hele dunne spinnenweb achtige draden zien waarmee ze hun prooien vangen. Ook waren er erg mooie stalagtieten en stalagmieten, blijft indrukwekkend. Ook nog een kleine wandeling door het woud gemaakt, hierbij kwamen we ook nog allerlei wat meer verborgen en kleinere grotten tegen, zo lijkt het net of je ze zelf ontdekt ;).

Kortom een erg mooie eerste week!





  • 09 September 2013 - 09:25

    Milou:

    Super, klinkt allemaal zo bekend, ben jaloers ;-) Geniet!

  • 09 September 2013 - 10:10

    Merel:

    Heej Sa! Klinkt goed! Fijn te lezen dat je daar warm ontvangen bent! heel veel succes en plezier! Liefs!!!

  • 09 September 2013 - 10:47

    Corrie:

    Leuk zo'n enthousiast verhaal met mooie foto's. Slim om een fiets + helm aan te schaffen. je ziet er prima uit op die fietsfoto.
    Succes met de kippen en nog veel gezelligheid in de stallen.
    Corrie

  • 09 September 2013 - 12:36

    Trainerik:

    Zeer herkenbaar, vooral het verwisselen van t knipperlicht en de ruitenwisser haha. Geniet ervan. Mooi verslag! Thanks

  • 10 September 2013 - 09:59

    Judith:

    Hey Sas! Super gaaf! Al een goed begin van bezienswaardigheden zo snel! En relaxt dat je even tijd hebt om je experiment goed voor te bereiden en je thuis te voelen in de stallen voor het begint. Succes!

  • 15 September 2013 - 17:35

    Oma En Opa Huijs:


    Hallo Sacha een wat late reactie maar we hadden het vorige week al gelezen hoor!Een mooi
    Uitgebreid verhaal.Fijn dat je goed met die Franse meisjes op kan schieten.Wat heb je die
    eerste week en weekend al veel beleefd.Gisteren ( 14 september ) bij Marja Theo s en
    Huibs verjaardag gevierd.Veel sterkte gewenst. Oma en Opa

  • 18 September 2013 - 16:24

    Bregitta:

    Hallo Sacha,
    Leuk zo van je te horen en te zien! Je bent voortvarend van start gegaan. Ik wens je veel succes en een fijne tijd. En ben benieuwd naar het vervolg. Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sacha

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 40508

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 27 April 2013

The Kiwi-experience

07 Juli 2012 - 13 Augustus 2012

Zuid Afrika

10 September 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: