"Kwabi", "Yes mam" - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu "Kwabi", "Yes mam" - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu

"Kwabi", "Yes mam"

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sacha

13 November 2006 | Ghana, Kumasi

Heey allemaal,
al weer snel een berichtje van mij. Inderdaad vorige keer alweer geen foto's van mij, de site werd bijgewerkt op het moment dat ik met de foto's bezig was en kon ze er dus niet opzetten. Ik probeer om ze er nu op te zetten. Maar alleen de al eerder beloofde foto's, nieuwe foto's komen volgende week denk ik(als alles werkt).
Zaterdag ben ik met drie andere vrijwilligers de markt in gedoken, het was echt begin en zie waar je uitkomt. Het is namenlijk enorm. De grootste markt van west-afrika, misschien dat dat wat zecht want het is moeilijk om dit op foto vast te leggen, hoe groot het is. Er zijn allemaal verschillende "afdelingen". zo heb je een heel stuk waar je stof kan kopen, een ander, in een ander stuk vraag je je af of je ooit nog iets anders ziet dan schoenmakers. Jaja die worden hier op de markt allemaal met de hand gemaakt (vooral slippers en sandalen). Na een lunch en even rust voor onze benen, weer de markt ingedoken, dit keer kwamen we terrecht op de snoepafdeling, hier probeerden ze ons wijs te maken dat je op deze afdeling niet mag afdingen toen ik dacht snoepjes te kopen voor de kids in het weesthuis. Daarna kwamen we op de tweedehands kleren afdeling, toch wel raar het idee dat dat gewoon allemaal kleren zijn die de mensen in Europa weg gegooid hebben.
Zondag zijn we naar de atwea bergen geweest, was erg mooi maar erg zwaar om boven te komen. Kan me niet herinneren dat ik ooit zo gezweet heb, behalve dan misschien in de sauna. En een paar lokale kids die toch ook naar boven moesten en ons dus wel even de weg wilden wijzen, komen boven, vinden wat rust wel lekker maar zien er zeker niet zo oververhit uit als wij. Maar deze zweetpartij was het zeker waard, het uitzicht was prachtig. Er komen ook veel pelgrims naar deze bergen, die verblijven hier dan een nacht en bidden s'avonds, en overdag in de jungle.
Toen ik thuis kwam vertelde Kwabi (mn broertje van 10) dat hij vanavond ging koken. Ja ja mensen dat kan die prima, dat soort dingen is hier wel heel anders, strijkt soms, wast soms, kookt soms, en helpt met het eten geven, wassen en aankleden van David. Als zn moeder in de keuken is en Kwabi roept, is het meteen yes mam en staat ie op om naar de keuken te lopen. Abena doet dit soms ook maar is soms toch echt een klein duiveltje, maar het komt op mij over dat de reactie van Kwabi de normale reactie is hier en dat het dus meestal zo gaat, toch wel erg anders.
Over de fietsen, je ziet ze hier soms wel, maar niet echt veel. behalve dan als je in de fietsenwinkel straat bent. Er is een straat waar je echt alleen maar fietsen ziet, heel veel kleine fietsenwinkeltjes. maar ik zie ze eigenlijk nouwelijks fietsen.
Dat was het wel weer voor vandaag, ga nu proberen de foto's op de site te krijgen.
nog bedankt voor al jullie reacties elke keer erg leuk.
Groetjes Sacha

  • 13 November 2006 - 16:10

    Liny En Ben Noltus:

    Hoi Sacha: het is maandag 13/11, 5 p.m. Fijn te horen dat alles goed met je is. Je maakt heel wat mee: wat een ervaringen, geweldig! Jasmijn logeert bij ons, want Jessica ligt al een week in het ziekenhuis, Het is op het moment echt herfstweer hier - veel wind en buien. Nee, zweten doen we hier niet meer. De bladeren waaien ons om de oren, Verder gaat alles zo z'n gangetje hier. Ieder heeft zijn/haar bezigheden. Goed, om op de hoogte te blijven van je doen en laten. We genieten er van. Vertel nog maar eens iets meer over je werk als lerares, als je wilt tenminste !
    Heel veel liefs en groeten van Jasmijn, Ben en mijzelf,
    Liny.

  • 13 November 2006 - 18:24

    Lizzy:

    Hallo Sasha,

    hoe gaat ie ermee? Hier ook eens een keer een berichtje van mij. Volgens mij heb je het er super naar je zin daar. Vind het erg leuk om je verhalen te lezen en om de foto's te zien. Is toch wel anders dan dat mijn avontuur was. Maar dat was ook echt super. Nog veel plezier en ik blijf je verhalen volgen!!
    Kuss Lizzy

  • 14 November 2006 - 17:48

    Marja:

    Hoi Sacha.
    Wat hebben ze daar voor snoepjes? Veel kokos of zuurtjes en allemaal fel van kleur? Mocht je de snoepjes ook proeven op de markt?
    Ik denk dat je je ogen uitkijkt op zo'n markt. Verkochten ze ook vlees en kip? En dan niet in mooie koelwagens, maar lekker op een tafel in de zon.
    Succes met je kleine broerjes en we horen graag meer van je.
    groeten van ons allemaal.


  • 15 November 2006 - 14:07

    Anja:

    ha Sacha, ik geniet van jouw verhalen en foto's. mooi om op die manier Ghana te leren kennen. Fijn ook dat je weer malariavrij bent en het naar je zin hebt. Geniet er maar van! lieve groet,

    anja

  • 16 November 2006 - 13:19

    Wendy:

    heey sas!
    Wat kleiner verhaaltje dit keer:p Maar nog steeds heel leuk om te lezen. De dingen daar op de markt zijn zeker niet zo duus, of wel? Ik heb trouwens nog een vraagje....: hoe staat het daar met douchen enz. Je zal het vast al wel verteld hebben hoor. Maar ik weet het niet meer;)
    En over sinterklaas: die komt zaterdag pas aan (18e). Ik zij eerst nmlk dat hij er al was.....niet dus:D:P
    Leuk om te lezen dat de kids daar wel genoeg in huis doen:D
    (K) wendy

  • 20 November 2006 - 14:07

    Karin:

    Wat zijn die kindjes lief zeg haha;) Zo behulpzaam! Wanneer ga je eigenlijk wel naar een ander weeshuis? Of blijf je tot Juni daar? Ik kan nog steeds geen nieuwe foto's zien:( Nou, is het er nog warm? Hier niet:S... Veel plezier nog! Liefs karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sacha

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 40481

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 27 April 2013

The Kiwi-experience

07 Juli 2012 - 13 Augustus 2012

Zuid Afrika

10 September 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: