Bolga - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu Bolga - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu

Bolga

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sacha

26 Februari 2007 | Ghana, Tamale

Heey allemaal,
Ruim een week geleden aangekomen in bolgatanga, hier even een paar dagen intro gehad. Het is de hoofdstad van een van de"provincies" maar eigenlijk gewoon een dorp. Wel een wat groter dorp dan de omliggende dorpen. En een onwijse chaos, niet alleen wat afval betreft maar ook het verkeer. En heb hier nu ook een fiets omdat er geen openbaar vervoer is naar mn dorp en het toch wel erg ver lopen is. Maar ben onderhand al redelijk gewend aan die chaos, je mag gewoon aan de linkerkant van de weg fietsen enzo en eigenlijk overal waar je maar denkt dat het het handigst is.
Na nog een paar extra dagjes in Bolga omdat het wat minder was met mn voet en de docter me op al het mogelijke wilde testen en ik dus maandag weer terug moest naar het ziekenhuis. Heb ik nu een of ander paars ontsmettingsmiddel dat ik er op moet smeren dus loop met een paarse voet rond.
Maandagmiddag dan eindelijk naar mn famiie, echt hele leuke mensen kan erg lachen met mn zusje, en mn broer. En er lopen nog een aantal andere kids rond die er zo af en toe zijn. De famiierelaties zijn weer ghanees moeilijk maar het blijkt ook al dat de helft geen eens familie is en dan is ook nog de helft van dat wat wel echt familie is in een ander huis in bolgatanga omdat ze daar naar school moeten enzo. Waarom geeen idee.
Ik geef les op een meisjesschool. Dit is een meisjesschool omdat ze de meisjes willen beschermen voor de jongens omdat er hier heel veel meisjes zijn die vroeg de school moeten verlaten omdat ze zwanger zijn. Op deze manier denken ze dat dat minder gebeurd. Vrijdag ook al een ouder/leraar meeting gehad waarin dat nog even duidelijk word verteld. Erg grappig om te zien dat het een veel rijkere school is dan de school in Kwamoso terwijl dat toch een prive school was en dit is een staatsschool. Ze hebben het in ieder geval allemaal erg goed geregeld behalve dat de leraren de helft van de tijd niet komen. En dat de JSS middelbare school die drie klassen heeft maar twee klaslokalen heeft.
Afgelopen vrijdag kwam de vrijwilliger die eerst in mn gezin heeft gezeten nog even langs die had gereisd voor een maand en kwam nog even afscheid nemen. Was erg gezellig en maakt het toch wel even makkelijk om al een klein beetje van de familierelaties te begrijpen. Vanmorgen vertrok ze weer was het gezin niet zo blij mee dus toen moest ik beloven dat ik niet weg zou gaan en voor altijd zou blijven. Dus dan weten jullie dat alvast.
Ik heb hier ook een nieuwe lokale naam gekregen, ik heet nu Mbo dat moeder betekend, waarom ik die naam heb gekregen geen idee.
Mijn dag bestaat nu ongeveer uit s´ochtens 6 uur op even water halen, badderen, ontbijt halen. Dan naar school tot 2 uur daarna van alles en nog wat doen even helpen kippen ontleden enzo. En dan ergens voordat het donker word weer water halen En voor het slapen gaan nog even badderen. s'middags ben ik een keer naar de boerderij geweest, ze verbouwen namenlijk tomaten. En een keer naar de markt en verder is het andere dingen doen thuis heb zo be
Erg grappig dat ik nu ik les geef ook zie dat ze het ook op school leren dat ze twee keer per dag moeten badderen om gezond te blijven, niks over vitamines ofzo. Dat is toch wel weer een heel verschil.

Wegens landurige stroomstoring eindigd hier het bericht van Sacha (Cees)

  • 26 Februari 2007 - 08:54

    Hey Sacha!:

    dat is weer heel wat anders maar zoals altijd red je je er weer mee! super hoor! ik ben net begonnen met mijn co-schappen druk druk druk..
    veel plezier nog in bolga en ik hoop dat het beter gaat met je voet moedertje ;-)
    liefs karin (ghana)

  • 26 Februari 2007 - 09:08

    Sondra:

    Heej lieve Sas,
    Misschien kun jij de kinderen op school nog bijbrengen dat niet alleen badderen belangrijk is om gezond te blijven;) Heel veel plezier in Bolga (en daar niet voor altijd blijven hoor, wel weer terugkomen:P)
    Liefs Son

  • 26 Februari 2007 - 10:08

    Wendy:

    heey sas!!
    nog steeds last van je voet, he?! echt balen! kun je er wel gewoon op lopen enzo? maar heel veel plezier bolga (weer een ander dorp pff) :D;)
    kuss....

  • 26 Februari 2007 - 11:33

    Hej Vriendinnetje!:

    Wel terugkomen hoor!!! haha, nee vooral niet doen. Maar hopelijk gaat t snel weer wat beter met je paarse voet. Gaaf dat je nu weer allerlei nieuwe dingen meemaakt, nieuwe familierelaties, nieuw verkeer, nieuw werk... ben jaloers! Geniet ervan,
    liefs Veerle

  • 26 Februari 2007 - 18:30

    Ankie:

    Hoi Sacha,

    Je hebt inmiddels wel superveel familieleden daar in Ghana. Ik vind het fantastisch zoals jij van alles kunt genieten. Ghana is een fijn land en Ghanezen zijn allervriendelijkst. Daar kunnen wij in Nederland nog wel wat van leren! Dat blauwe goedje voor je voet is 'gentian violet'. Zo noemde ze dat goedje in de tijd dat ik in Ghana was. Het heeft de werking van jodium, maar het bijt niet. Dat is natuurlijk wel zo prettig !! Heb je al eens geprobeerd om iedere dag met je voet in een badje met zoutwater te doen (ongeveer 15 min.)? Het moet dan zo zout zijn als zeewater. Ik hoop dat je het dicht krijgt, want een open voet is niet goed in de tropen. Beterschap en groetjes,

    Ankie



  • 26 Februari 2007 - 18:42

    Corrie:

    Weer eens geleerd hoe gemakkelijk wij alles normaal vinden. Stroom die uitvalt en dat daarom een bericht waar je op rekent en wacht niet aankomt - geen moment dat je,Ik bedoel ik daar rekening houdt. Blij dus dat er dan een sms is die de situatie uitlegt en vraagt om wat er nog rest van een verhaal even publiek te maken.
    Al met al vond ik het als moeder een spannende week waarin het ene sms'je voor spanning en het andere voor de geruststelling zorgde. Zo heeft alles z'n keerzijde.

    Geniet lieve Sas
    Corrie

  • 26 Februari 2007 - 22:07

    Jeroen:

    Er is een oud carnavals gezegde: "op één been kan je niet staan", maar op één voet kun jij duidelijk nog veel beleven.
    PS, niet blijven hoor, want Veerle en Aike missen je, straks nemen ze het vliegtuig en dat terwijl wij net zo blij zijn om ze weer in levendelijve te zien:-)

  • 02 Maart 2007 - 18:50

    Opa En Oma:

    Hallo Sacha,Lang geduurt he, Wij zijn met vac, geweest.bruin geworden op Gr.Canaria.daar in de Oceaan gezwommen,fijn van jou weer goede berichten gelezen.alleen je voet wil niet beter?Groetjes van ons

  • 06 Maart 2007 - 07:47

    Anja:

    hoi Sacha, wat een ondernemingen doe jij telkens door je te verplaatsen naar een andere locatie en nu zelfs naar een andere organisatie begrijp ik. ik hoorde en zag gisteren op
    TV dat Ghana 50 jaar onafhankelijkheid viert. Ik wens jou een fijn feest samen met de Ghanezen. Zij onafhankelijk en jìj dat wordtgenieten lijkt mij.
    lieve groet,

    anja

  • 07 Maart 2007 - 11:02

    Lamisi (sister):

    Sacha will not come back to holland if you want to see her you have to come here.
    Dankewel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sacha

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 112
Totaal aantal bezoekers 40468

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 27 April 2013

The Kiwi-experience

07 Juli 2012 - 13 Augustus 2012

Zuid Afrika

10 September 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: