fungames - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu fungames - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu

fungames

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sacha

10 Maart 2007 | Ghana, Tamale

Hey allemaal,
net ff geprobeerd foto's erop te zetten maar wil hier niet, zit nu in Tamale voor de fungames dus de hoop is op volgende keer in Bolga.
Gisterochtend met zn allen op naar Tamale en even in de bus onze jel gemaakt op het volkslied. Voelde allemaal net als een schoolreisje, helemaal toen er ook nog iemand snoepjes ging uitdelen. Vanmorgen in ons ghana @ 50 t-shirt allemaal op naar het veld. Je kon toch wel duidelijk het verschil zien tussen de bolga en tamale vrijwilligers aangezien wij allemaal in ons shirt waren en onze jel hadden. Denk dat dit ons ook geholpen heeft om de volleybal en de stoelendans te winnen. De eierrace hebben we helaas verloren. Toch erg grappig om dit soort spelletjes hier te doen. Er stond ook zaklopen op het programma maar dit werd afgelasd.
Het is de afgelopen paar dagen erg warm hier. Ja ik zit in Afrika. Maar het word toch steeds warmer. Het openings en sluitings ensamble van de school is daarom ook verplaatst naar onder de boom. Dus nu geen nette reien meer maar een groep onder de boom.
Heb vorige week les gegeven op de JSS, het was de bedoeling dat ik daarna naar de primary ging maar vanwege het oeffenen van het marcheren was daar meestal geen tijd meer voor. Dus donderdag nog wel even naar de primary gegaan. Moet even kijken hoe het gaat nu zonder het marcheren, misschien dat ik het maar om moet draaien ofzo. Er zit toch wel duidelijk een verschil tussen het les geven op de JSS of de primary. Alleen al omdat ze op de primary zelf ook boeken hebben, in tweetallen. En in de JSS zijn geen boeken behalve dat ene dat ik heb. En ook zitten ze daar dus met twee klassen in een klas. En zijn ze allemaal hun mond verloren. Als ik binnen kom in de primary gaan ze allemaal staan en zeggen "good morning madame" en als ik dan vraag hoe het met ze gaat "we are on top and still raising". En als je wat vraagt en ze het begrijpen heel lief antwoord geven en als ze het niet begrijpen gewoon yes madame zeggen. Zecht de JSS geen woord. Hoewel ze nu gelukkig al wat meer zeggen dan de eerste les.
Zit eraan te denken om gym te gaan doen, aangezien nu alle leraren er meestal wel zijn en ik dan dus echt het werk van iemand overneem die dan dus maar even uit zn neus gaat zitten eten. En gym staat wel op de roosters maar word eigenlijk niet gedaan. Dus moet even met het hoofd gaan overleggen en dan even zien of ik zoiets kan doen. Hoewel het natuurlijk eigenlijk ook wel een beetje te warm is om gym te doen maar we moeten maar even zien.
Het is hier toch wel heel erg anders dan in het zuiden. Merk hier toch veel duidelijker dat er een groot verschil zit tussen de cultuur thuis en hier. De hele manier van denken is gewoon anders. Van de week lag ik even buiten op het rietematje met mn zusje naar de sterren te kijken. Toen ze me melde dat de felle sterren waren gemaakt door de blanken en de minder felle door god. De blanken proberen namenlijk alles te doen wat god ook heeft gedaan. Tja zo kun je het natuurlijk ook zien. Ook merk je met het lesgeven toch wel heel duidelijk dat er niks geen fantasie of logica in die kinderen zit. Hebben we het net met de vrijwilligers ook nog over gehad en iemand kwam met de reden dat wij de playmobiel boven ons hoofd hebben als we klein zijn en dus leren dat dat ene ding piep zecht en die andere paf. Ergens natuurlijk waar, wij worden gewoon opgevoed met ontdekkende spelletjes van puzzels tot weet ik het wat en dat is hier niet. Dus toen ik de kinderen gedichten wilde laten schrijven om dan een tekening bij te maken en achter in de klas te hangen kwamen ook alleen maar de aangeleerde peuterliedjes tevoorschijn.

Iemand vroeg hoe oud mn zusje is, nou volgens dr vader is ze 15 maar volgens haarzelf is ze 16. Verjaardagen en leeftijden zijn hier allemaal nog een beetje onbekend. Er is ook geen vaste leeftijd dat een kind naar school gaat, vandaar ook dat er soms bijna 10 jaar verschil in leeftijd zit tussen de oudste en jongste in een klas.

Nou mensen ik ga dr weer vandoor want mn tijd is op. Kusjes Mbo

  • 10 Maart 2007 - 16:13

    Jeroen:

    Er van uitgaande dat de satellieten feller licht geven aan de hemel dan sterren, kon je zusje nog wel eens gelijk hebben!? Tenminste over die door de blanken gemaakte sterren, of die andere door God gemaakt zijn weet ik niet.

    Prachtig deze overpeinzingen

  • 10 Maart 2007 - 21:01

    Jan En Martha:

    Hoi Sacha,
    Warm in Afrika dus? Nou hier ook: Morgen wel 14 graden! Vandaag iedereen weer in de tuin bezig, voorjaar begint vroeg, maar toch wel heel anders dan bij jou. Joran vandaag met voetbal gewonnen van Diepenveen, Debbie met Volleybal gewonnen van zowel Diepenveen als Wilp, en daarna paardrijden op witte Casper. Spelen met computer en gameboy: Wat een wereld van verschil of niet. Hier vinden we computerspelen niet goed voor de opvoeding, maar van jou begrijp ik dat er toch nog een positieve creatieve kant aan zit. En wij blanken maken de helderste sterren; zouden ze de satelieten bedoelen? vroeger zag je bv (voormalig) spacelab als zeer heldere snel heel laag aan de hemel voorbij komen, maar in Afrika komen ze natuurlijk hoog over. Leuk om te horen dat de kinderen daar ondanks de beleefde antwoorden kennelijk ook vaak denken 'laat maar kletsen' met een "yes madame". Nog veel plezier met de schoolreisjes en spelletjes, have fun!
    JMDJ

  • 11 Maart 2007 - 10:25

    Corrie:

    Hoi Sacha
    Leuk om weer meer te weten over je huidige plek en activiteiten. Mooi om ons mee te nemen in je ontdekkingstocht naar de ghanese cultuur. Het lijkt mij maar niets als je zo weinig reactie krijgt als je aan het les geven bent. Goed idee om een eigen rol te gaan spelen in de school. Ben heel benieuwd of je de gym of .... handenarbeid gaat invoeren. Mij lijkt gym, met die warmte, alleen iets voor voor schooltijd.

    Ik ga volgende week even naar de verhalen van Maartje luisteren die komt binnenkort terug. Heb je al enig idee wat je in de lange paasvakantie gaat doen?
    Veel succes en culturele avonturen.
    Corrie

  • 13 Maart 2007 - 12:56

    Veerle:

    Heej schat,
    Mooi verhaal dat over die sterren:) In India zat ik op een gegeven moment naast een man in de trein en die vroeg of ik Christen was. Ik zei dat dat niet zo was, en dat was echt heel moeilijk te geloven voor 'm. 'So you don't go to the church? And your parents don't go to church?'.. Hij vond het echt heel vreemd dat de blanken naar India waren gekomen om alle Indiase mensen te bekeren tot het Christendom, en nou sprak hij (misschien wel voor het eerst in zn leven) met een blanke en ga ik hem beetje zitten vertellen dat in Nederland helemaal niet iedereen Christen is. Ik hoop dat ik voor hem niet het geloof een stuk minder écht heb laten worden.
    En blanken die alles van God namaken.. weet niet hoe positief dat is. En als God eigenlijk het goede, het mooie, liefde en nja.. perfectionisme is.. dan heb ik het idee dat in ieder geval de Indiase mensen, en denk ook wel de Ghanezen er een stuk dichterbij komen. Want 'wij blanken' zijn wel een stelletje saaie kleurloze stresskippen in vergelijking met hun. Toch? Goed.. dik lang verhaal nu ga ik kijken of ik aangenomen kan worden bij de PTT, die onderhand TNT heet en alle brievenbussen worden oranje.
    Kus!!

  • 14 Maart 2007 - 09:42

    Suzan:

    Heeey Sas,

    Klinkt inderdaad grappig het verhaal van de sterren! Leuk om te lezen dat het nog steeds bevalt,..

    Groetjes!
    Suzan

  • 16 Maart 2007 - 18:51

    Debbie En Joran:

    hallo,Sacha.Gefeliciteerd met Oscar.Ik heb je site en alle foto`s laten zien in de klas op het grote scherm. Ze vonden het cool.Ze wilden er zelf ook wel graag naar toe. En ik hoop dat je het nog naar je zin hebt.xxxxxxxx groetjes,debbie en joran.

  • 17 Maart 2007 - 13:07

    Rozemarijn:

    ik vond het een leuk verhaal
    en jij bent volgens debbie een vriendin van mij haar nicht!

  • 17 Maart 2007 - 19:34

    Karin:

    He Meid!

    Wat een mooi verhaal over die sterren! En over die verjaardagen, dat ze zelf haast niet weet hoe oud ze is, dat is voor ons haast neit te geloven. Toch denk ik dat we er misschien wat van kunnen leren, haha! Ik wordt binnenkort 19, maarja wat maakt het eigenlijk uit:) Leuk om te lezen weer meid! En geniet van alles wat je nog tegemoet komt!

    Liefs Karin

  • 20 Maart 2007 - 09:00

    Sondra:

    Heej lieve sas!
    Leuk om te lezen dat de mensen daar zo gek op je zijn (vooral je zusje zoals ik lees). Voelt het voor jou ook echt als familie? Fijn dat je in ieder geval zoveel voor die mensen betekent! En ook leuk dat je veel contact hebt met andere vrijwilligers.
    Liefs son

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sacha

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 40504

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 27 April 2013

The Kiwi-experience

07 Juli 2012 - 13 Augustus 2012

Zuid Afrika

10 September 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: