yes nog een begravenis! - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu yes nog een begravenis! - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Sacha Dalen - WaarBenJij.nu

yes nog een begravenis!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sacha

07 April 2007 | Ghana, Bolgatanga

Heey allemaal!
Het is al weer erg lang geleden, maar had eigenlijk weinig tijd om naar bolga te fietsen.
Met mij gaat alles onderhand al weer prima ben vorige week even ziek geweest. Volgens de testen was het tyfus maar ben het eigenlijk niet helemaal met de dokter eens, maar heb heel lief mn dubbele antibioticakuur genomen en voelde me al snel weer beter. Aangezien mn twee jongere zusjes de ochtend dat het bij mij begon ook niet helemaal lekker waren denk ik eigenlijk dat het gewoon iets in het eten ofzo was. Maar nu weer helemal gezond.
Heb een paar weken geleden de hele zaterdag op het land geholpen, we gingen tomaten plukken. Mn familie heeft namenlijk een tomatenboerderij net zoals vrijwel het hele dorp. Was leuk om te doen.
Vorige week was het druk met feesten twee begravenissen en een bruiloft. De begravenissen bevallen me toch wat beter dan de bruiloft. De briuloft is namenlijk erg officieel, en dan moet je luisteren naar wat de pastor te vertellen heeft. Terwijl de begravenis vooral inhoud dat je veel moet dansen. Overdag zijn de traditionele dansen, ben ik ook een beetje aan het proberen, ze vinden het ook erg leuk om me te zien dansen, hebben ze ook weer wat te lachen. En zodra het donker word gaat de gehuurde geluidsinstalatie met generator aan. En komen de modernere liedjes. Overdag word er ook geofferd, maar de dans voor het offeren waar de levende offers ook mee moeten dansen en dus alle kanten op geslingerd worden is erger om te zien dan het offeren zelf.
Op de foto's kun je zien dat er op school niet alleen maar geleerd word uit boeken, somt moet er ook even een wc (muurtje zodat je niet gezien word) gebouwd worden, of hebben we een praktische dag waarin er in het klaslokaal gekookt word. Ze hebben namenlijk ook een vak catering. Alsof ze thuis nog niet genoeg koken.
Het is onderhand vakantie dus de hele familie, ook die uit het huis in Bolga, is nu in het huis in het dorp. Erg gezellig, een drukke boel. Ook wel erg grappig dan zie je het verschil tussen mn echte broertjes en zusjes en andere familie pas goed. Heb een zusje van een jaar of 8 en een ander meisje van een jaar of 8. Mn zusje doet vrijwel niks en kan ook geen waterhalen, terwijl het andere meisje echt de hele dag druk aan het werk is.

Vannacht was het tijd voor kerk vanwege goede vrijdag. Gelukkig werd er meer gedanst dan normaal anders was ik echt in slaap gevallen. En het dansen is ook min of meer het enige wat ik begreep aangezien de rest allemaal in frafra was. En versta al wel het een en ander maar dit was toch wel net iets te moeilijk.

Zou ook nog weer even een update geven over de veranderingen van eten die ik nu hier heb. Mn ontbijt bestaat uit porridge, koko. De eerste keer dat ik het at vond ik het te doen, maar vind het onderhand gelukkig erg lekker. Overdag meestal een of meerdere keren rijst. En savonds TZ. Dit is gemaakt van millet, geen idee hoe wij het noemen en of we het kennen. Maar kan ook gemaakt worden van mais. Dat word dan eerst gedroogd en gemalen. en daarna met wat water gekookt en geroerd. Het smaakt vrijwel nergens naar. Dit eet je dan met een sausje, ofwel bito, bladeren met nog het een en het ander dit is lekker. Of okro maar dan gebruiken ze gedroogde okro en dan heeft het een erg vreemde en niet erg lekkere smaak. Heb het daar onderhand enigszinds mee gehad maar krijg overdag al zoveel te eten dat ik savonds ook meetal weinig honger heb.

Maandag ga ik beginnen met reizen aangezien de paasvakantie een maand duurt heb ik besloten om dan maar nu te gaan reizen dan kan ik daarna nog iets langer naar school. anders had ik namenlijk nog maar 1 weekje na de vakantie. En nu zijn er ook meer mensen aan het reizen, toch ook wel zo gezellig. Ook al was mn zusje het er niet heel erg mee eens.

De anderhalve week voor de vakantie hadden we toetsen op school, dus toen even geen les gegeven. Daar voor op de primary wel begonnen met wat gym lessen. Ben er alleen achter gekomen dat trefbal echt niks voor hun is, ze zijn namenlijk drukker met discussieren wie er uit moet en daar ruzie om maken dan dat ze aan het spelen zijn en dit maakt het spel erg sloom. Verder vinden ze het erg leuk. Op de JSS is het vooral als een klas geen les heeft dat we voetballen of volleyballen maar niet echt les. Wat dat betreft zijn de meisjes hier hetzelfde als in Nederland ze gebruiken hier alleen andere smoezen. Niet dat ze ongesteld zijn maar dat ze honger hebben.

Als het goed is staan er onderhand weer wat extra foto's op. Kunnen jullie toch ook al zijn ze er al lang uit zien hoe de vlechtjes me stonden. Was van plan om het net voor ik terug kom nog een keer te doen zodat jullie het ook in het echt konden zien maar heb bestwel wat haar verloren ( is onderhand wel weer terug hoor) dus weet het niet zo zeker meer.

Lieve mensjes een heel vrolijk pasen!!
Groetes Mboo

  • 07 April 2007 - 13:14

    Corrie:

    Lieve Sas
    Goed om weer even op de hoogte te zijn en leuk om de foto's te zien. Gelukkig had je zelf nog wat roze kleding om in stijl mee te lopen in de optocht. Je uitspraak "Geef mij maar liever een begrafenis i.p.v. een bruiloft" heeft hier al wel wat verbazing gewekt maar heb je mooi uitgelegd.
    Veel plezier bij het reizen. Ik hoop dat de boottocht over Lake Volta je brengt wat je ervan verwacht. Maar allereerst Vrolijk Pasen en succes bij het eieren verven (als dat lukt).
    Corrie

  • 07 April 2007 - 13:40

    Veerle:

    Hoi lief vriendinnetje!
    Wat leuk om je even te horen afgelopen week! Die vlechtjes staan je echt leuk, kan je ze zelf ook maken en dan op zo'n Afrikaans tempo? Geniet van je vakantie en natuurlijk kom ik je met 'mijn' autotje ophalen op t vliegveld! (alhoewel, is al best snel.. weet niet of het ik het dan al gehaald heb hoor).
    Liefs!! Veerle

  • 07 April 2007 - 13:52

    Jeroen:

    He. lekker, eindelijk weer wat te lezen van jouw hand. Je gaat, bent nu, op vakantie, eindelijk, want volgens mij heb je het overal zo druk dat je het zou kunnen vergeten. Wat je vertelt over het verschil tussen echte zusjes en andere zusjes is me niet helemaal helder. Ik begrijp dat er meer mensen familie genoemd worden, zusje en broertje, dan wij hier zouden doen. Waarschijnlijk hebben ze in het fra fra heel speciale namen die zich in het Engels niet anders laten vertalen dan zus en broer. Maar, waarom kan de echte-dochter (?) geen water halen en de dochter-op-enige-afstand wel? Is het dan een dochter van een armer familielid in huis nemen als een vorm van hulp in de huishouding?

    Veel plezier, op vakantie, enne 'millet' is gierst.


  • 08 April 2007 - 10:31

    Wendy:

    heey sas!
    lang moeten wachten op een volgend berichtje:P nu ff lekker op vakantie?! ik ga zo ff de foto's bekijken...die vlechtjes staan je vast heel leuk!!....en mssn nog een leuk nieuwtje voor je:P.......ken je tjeerd nog...die ene jongen met dat lange haar?.....daar heb ik nu 3 weken verkering mee:P....nou jha...mssn wilde je dat wel ff weten
    verder is alles hier z'n beetje hetzelfde....zwemmen gaat z'n gangetje....alleen hele zooi met trainers enzo, die hebben we namelijk nie echt. maar er wordt gezorgd voor nieuwe, tot die tijd hebben we bert en nathalie!....maar goed.....we wachten weer op je volgende berichtje! vrolijk pasen ;)
    kuss....

  • 08 April 2007 - 11:32

    Jan:

    He Sacha, vroeg me net af of alles wel goed ging gezien de radiostilte, ben blij je nog immer positief te horen. Zelfs die ziektes daar doe je nogal makkelijk over, blijf op jezelf passen aub. Leuk dat je tijd hebt om te reizen nu, geniet ervan en ik hoor er later graag over. Het zal je nu redelijk gewoon lijken maar als je weer terug bent wordt het weer een hele andere wereld denk ik. Blijft geweldig te horen hoe jij je leven een extra dimensie geeft zo, enjoy! Jan

  • 08 April 2007 - 19:51

    Thea:

    Hoi Sas,
    wat leuk om weer eens iets van je te horen! Heel fijne vakantie en goede rondreis. Ik heb wel het idee dat je onderhand lid bent van een heel groot gezin met al die zusjes! Dat wordt nog stilletjes als je weer terug bent in Nederland en het alleen met Oscar moet redden!


  • 09 April 2007 - 12:13

    Carmen:

    hay sas
    echt leuk om weer een verhaal van je te lezen!
    ik zal zo eens even naar de foto's kijken!
    heel veel plezier op je vakantie
    kuz

  • 09 April 2007 - 16:59

    Martine:

    hallo Sacha,
    Zo hier ben ik weer een keertje,ik heb namelijk bijna 6 weken op bed gelegen met een hernia en begint nu weer een beetje te lopen. dit valt niet mee want ik heb neuralgische pijn in mijn linkerbeen. Wat betreft jouw Tyfus ik denk dat je het wel goed gezien hebt dat het iets anders was .Wij mijn vriendin en ik hebben aan de telefoon gehangen met je ouders om te overleggen .Zij "mijn vriendin Henny heeft namelijk ook in Ghana gewerkt zodoende hebben we behoorlijk met jouw ouders gepraat over jou . Nu het is maar beter dat dit het niet is. Wat is het Noorden heel anders he wel goed dat je zoveel kan zien. Wij mochten zelden of nooit weg en hadden ook geen geld. een aantal jaren geleden ben ik met vrienden en Anton naar Ghana terug geweest en heb toen pas het een en ander gezien.Nu ik zou zo zeggen geniet van alles en sucses met je werk. groeten martine van Leerdam

  • 09 April 2007 - 20:46

    Karin Ghana:

    hey sacha! het is idd erg lang geleden dat we wat van je hebben gehoord maar goed dat maakt het nu natuurlijk alleen maar extra leuk! theresa is dit weekend bij me op visite geweest in nl het was zo leuk om haar weer eens te zien! echt super! we hebben ontzettend gelachen! we hebben ons ook nog even af gevraagd hoe het met jou zou zijn en johanna met jou weet ik dus inmiddels en zal ik haar vertellen! verder wil ik je heel veel plezier wnensen met je reis! ik hoop dat je ontzettend veel leuke dingen mee maakt en kan zien! ik hoop echt niet voor je dat je tyfus hebt! en ook niet dat je het hebt gehad!
    ik ben inmiddels bezig me mijn co-schappen en het is heel leuk! ik zit op de afdeling gynecologie daarvan heb ik in ghana natuurlijk ook een boel gezien en iedereen zit dat vaak ook met open mond te luisteren naar wat ik daar heb gezien en meegemaakt! nou meid ik wens je nog maals veel reis plezier! tjonge wat en lang verhaal! en tot de volgende keer!
    liefs en kus

  • 11 April 2007 - 08:15

    Sondra:

    Heej lieve sas!
    Wat een leuk verhaal weer en leuke foto's! Apart inderdaad dat een begravenis leuker is dan een bruiloft. Dat maak je in Nederland niet mee! De tijd gaat zo snel, je komt al bijna weer terug! Geniet van het reizen!
    Liefs son

  • 17 April 2007 - 07:14

    Veerle:

    Heej sas!
    ff leuk verhaaltje.. ik werk via een uitzendbureau bij de bijenkorf en stond gister met een meisje (Eva) te werken die gestopt was met dr studie en naar Afrika was gegaan om vrijwilligerswerk te gaan doen. Ik: ow, waar in Afrika dan.. Toen vertelde ze dat ze via 'Ontmoet Afrika' in Ghana was geweest. Dus ik vertelde dat een vriendin van mij (jij dus:P) daar ook zat. Vroeg ze hoe je heette, Sacha, ow die ken ik wel! Heel grappig! Hoe klein is de wereld!
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sacha

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 40489

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 27 April 2013

The Kiwi-experience

07 Juli 2012 - 13 Augustus 2012

Zuid Afrika

10 September 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: